Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 93/121 a v průběhu vzdělávání je schopen ho i prokázat. Žákům, kteří nedosahují očekávaných výsledků, poskytuje domov mládeže efektivní podporu za účelem jejich dosažení. 5.3 Žáci jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a projevují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty. Popis kritéria Domov mládeže má zavedený účinný systém podpory motivace žáků ke vzdělávání a k dosahování úspěšnosti ve vzdělávání. Vedením domova mládeže a pedagogy jsou i ve spolupráci se sociálními partnery cíleně rozvíjeny aktivity zaměřené na sociální, občanský, osobnostní a profesní rozvoj žáků, žáci jsou schopni získané kompetence v průběhu vzdělávání prokázat. Domovu mládeže se dlouhodobě daří aktivně zapojovat co nejvyšší počet žáků do přehlídek, projektových činností a soutěží s ohledem na jejich individuální předpoklady, dosahované výsledky pravidelně vyhodnocuje a oceňuje. 6 Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní domov mládeže sleduje pokroky ve vzdělávání všech žáků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání žáků a v jeho průběhu. S tím souvisí poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem žákům, kteří ji potřebují, a zajištění vstřícného a přátelského prostředí. Pro realizaci spravedlivé výchovy a vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování výsledků každého žáka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech žáků. Kritéria kladou vedle respektu projevovaného všem žákům také důraz na rovný přístup k pedagogicko-psychologickému poradenství a provozování seznamovacích programů a na systematické užívání diagnostických nástrojů zaměřených na vzájemné poznání, posilování sociálních a personálních dovedností a na nácvik komunikačních dovedností. 6.1 Domov mládeže vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby. Popis kritéria Při přijímání žáků i ukončování ubytování domov mládeže respektuje právní předpisy a rovný přístup ke vzdělávání s maximální vstřícností ke všem žákům. Umožňuje rovný přístup k zapojení žáků do výchovné a vzdělávací činnosti. Domov mládeže usiluje o maximální zapojení žáků do akcí a aktivit a v případě potřeby poskytuje žákům speciální podporu, která zapojení umožní. Domov mládeže zajišťuje rovný přístup k pedagogicko-psychologickému poradenství.