Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 92/121 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků. Popis kritéria Pedagogové nabízejí žákům aktivity, které posilují jejich pozitivní sebepojetí a sebevědomí, psychickou zdatnost a odolnost. Vyjadřují očekávání, že všichni žáci jsou schopni dosahovat dobrých výsledků, podporují žáky v této víře a jsou připraveni vynaložit úsilí pro podporu každého žáka. Užívají výchovně-vzdělávacích strategií, které pomáhají žákům vytvářet pozitivní vztahy a učit se vzájemně spolupracovat, respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy. 5 Vzdělávací výsledky žáků Kvalitní domov mládeže umožňuje každému žákovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem. Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je zhodnocení kvality činnosti domova mládeže v jedné z jeho nejpodstatnějších funkcí – tj. dosáhnout toho, aby jeho absolventi byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání a v profesním životě a přispějí ke zvýšení kvality jejich života. Velmi důležité je, aby domov mládeže byl schopen systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě své výchovy a vzdělávání, dokázal přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytované výchovy a vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní výchovu a vzdělávání v domově mládeže je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky žáků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby domov mládeže svou činností dokázal motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností žáků a také dokázal docílit toho, aby žáci uměli své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě. 5.1 Domov mládeže soustavně získává informace o posunech výsledků každého žáka ve všech výchovných a vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními. Popis kritéria Vedení domova mládeže a pedagogové průběžně uplatňují sdílený systém k získávání aktuálních informací o výsledcích vzdělávání každého žáka a sledování jeho vzdělávacích pokroků. Tento systém je vhodně nastaven vzhledem k podmínkám domova mládeže, potřebám žáků a umožňuje domovu mládeže podávat objektivní informace o výsledcích a pokroku všech skupin žáků. Domov mládeže se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže z nich podle potřeby přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků žáků. Účinnost přijatých opatření domov mládeže pravidelně vyhodnocuje na všech úrovních řízení pedagogického procesu. 5.2 Výsledky výchovy a vzdělávání žáků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů. Popis kritéria Dosahované výchovně-vzdělávací výsledky žáků jsou dlouhodobě v plné šíři v souladu s očekávanými cíli ŠVP. Tento soulad domov mládeže systematicky ověřuje, umí jej doložit