Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 91/121 4 Výchova a vzdělávání Kvalitní výchova a vzdělávání směřující k dobrým výchovným a vzdělávacím výsledkům všech žáků je základem kvalitního domova mládeže. Smyslem naplňování kritérií v oblasti „výchova a vzdělávání“ je implementace principů výchovy a vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu výchovných a vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem žáků a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů žáků na bázi kritického sebehodnocení vlastního výsledku. Zásadním předpokladem pro realizaci takové výchovy a vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního, vědomostního i odborného rozvoje každého žáka bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovným a vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu žáků k výchově a vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových vzdělávacích situací a úkolů, v nichž žáci úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají. 4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech domova mládeže a potřebami žáků. Popis kritéria Vzdělávání je promyšlené a realizované v souladu s kurikulárními dokumenty, s přihlédnutím k specifickým potřebám žáků. Při přípravě využívají i spolupráci s odborníky z praxe. Systematicky budují u žáků motivaci k vlastnímu vzdělávání a podněcují žáky ke kritickému myšlení. Na žáky kladou přiměřené a srozumitelné požadavky, seznamují žáky s výchovnými a vzdělávacími cíli a vedou je k vlastnímu vyhodnocování jejich dosahování. 4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů. Popis kritéria Pedagogové volí formy a metody vzdělávání tak, aby odpovídaly stanoveným výchovným a vzdělávacím cílům, a vytvářejí pozitivní klima podporující vzdělávání. Pedagogové vytvářejí situace, v nichž žáci aplikují to, co se naučili ve škole v běžných reálných situacích. Trvale rozvíjejí schopnost žáků účelně využívat různé informační zdroje a dovednosti potřebné pro úspěšné uplatnění v moderní společnosti. 4.3 Pedagogové systematicky sledují výchovný a vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby žáků. Popis kritéria Pedagogové systematicky sledují a zohledňují vývoj, procesy vzdělávání ve škole a učební výsledky každého žáka a pravidelně poskytují žákům účinnou zpětnou vazbu k jejich práci. K dalšímu pokroku ve vzdělávání ve škole nabízejí žákům aktivity, které odpovídají jejich očekávanému nejbližšímu vývoji. Vedou žáky k tomu, aby si stanovovali vzdělávací cíle, formulovali očekávání od vlastní práce a ve vazbě na tyto stanovené cíle a očekávání prováděli sebehodnocení a vzájemné hodnocení.