Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 89/121 2.3 Vedení domova mládeže usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro výchovu a vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími domovy mládeže a účinně podporuje začínající pedagogy. Popis kritéria Vedení domova mládeže provádí systematické hodnocení práce pedagogů a poskytuje jim pravidelně užitečnou zpětnou vazbu k jejich práci. Na základě hodnocení plánuje spolu s pedagogy jejich další profesní rozvoj. Vedení domova mládeže úspěšně motivuje pedagogy k sebehodnocení a ke vzájemnému poskytování užitečné zpětné vazby. Aktivně a účinně podněcuje profesní rozvoj pedagogů rozmanitými efektivními formami a vytváří podmínky pro jejich realizaci. Domov mládeže cíleně podporuje rozvoj pedagogických schopností začínajících pedagogů, pro něž má funkční a účinný adaptační program. 2.4 Vedení domova mládeže usiluje o optimální prostorové a materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání. Popis kritéria Vedení domova mládeže systematicky vyhodnocuje stav materiálních a prostorových podmínek vzhledem k potřebám žáků a požadavkům právních předpisů. V souladu s koncepcí rozvoje domova mládeže a ve spolupráci se zřizovatelem aktivně zajišťuje takový stav prostorových a materiálních podmínek, který umožní vzdělávání každému žákovi dle jeho individuálních vzdělávacích potřeb. Vedení domova mládeže aktivně usiluje o udržení dobrého technického stavu domova mládeže, materiálních a prostorových podmínek vzdělávání a jejich průběžné zkvalitňování. 2.5 Vedení domova mládeže klade důraz na vlastní profesní rozvoj. Popis kritéria Vedení domova mládeže má plán vlastního manažerského a pedagogického rozvoje, který dlouhodobě realizuje a který má efektivní dopad na kvalitu řízení domova mládeže. Jeho součástí jsou aktivity spojené s výměnou zkušeností v jiných domovech mládeže podobného typu. 3 Kvalita pedagogického sboru Kvalitní domov mládeže tvoří kvalitní pedagogové. Kvalitní výchova a vzdělávání se odehrává především v kontaktu žáků s pedagogy. Jádrem kvalitního domova mládeže jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující k žákům s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u žáků, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitního domova mládeže.