Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 87/121 změny v regionu domova mládeže, demografická data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích koncepce domova mládeže. 1.2 Domov mládeže má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje domova mládeže; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy, rodiče i další partnery. Popis kritéria ŠVP je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Je přehledný a srozumitelný pro pedagogy, pro rodiče žáků i další partnery. Pedagogové se s ním identifikují a aktivně s ním pracují. ŠVP je otevřený dokument, který promyšleně reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb domova mládeže, navazuje na ŠVP škol, jejichž žáci jsou ubytováni. 1.3 Domov mládeže funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu domova mládeže. Popis kritéria Domov mládeže má jasně nastavená, efektivní pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti (vnitřní řád a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právními předpisy a vizí a strategií rozvoje domova mládeže. Pedagogové, rodiče, zřizovatel i spolupracující školy mají k těmto pravidlům a nastaveným mechanismům vhodnou formou přístup. Domov mládeže udržuje konstruktivní komunikaci o pravidlech s pedagogy a hlavními aktéry vně domova mládeže (rodiče, zřizovatel, školy, jejichž žáci jsou ubytováni), aktivně vytváří prostor pro to, aby byli zapojeni do jejich tvorby a racionalizace. Domov mládeže má jasně nastavený mechanismus přenosu podnětů a jejich projednávání, pedagogům, žákům i rodičům je znám. 1.4 Domov mládeže je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy. Popis kritéria Domov mládeže aktivně vytváří žákům, zaměstnancům i ostatním osobám oprávněným k pohybu v prostorách domova mládeže reálné fyzické a psychické bezpečí, a to nejen dodržováním právních předpisů, ale také zohledněním konkrétních podmínek a prostředí domova mládeže. Domov mládeže má zpracovaný funkční systém úrazové prevence, včetně osvěty mezi žáky. Domov mládeže realizuje efektivní opatření k prevenci všech forem rizikového chování. Průběžně sleduje případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje. S rodiči sdílí systém zpětné vazby pro případ rizikového chování. Domov mládeže vytváří podmínky pro psychohygienu žáků i pedagogů, zdravý životní styl a další případné formy podpory příjemného a zdravého prostředí v domově mládeže. 1.5 Domov mládeže spolupracuje s vnějšími partnery. Popis kritéria Domov mládeže podporuje sounáležitost s obcí, příp. s regionem, kde sídlí. Účinně spolupracuje se zřizovatelem. Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými partnery (např. významné podniky, vysoké školy nebo sportovní oddíly v regionu). Cíleně v rámci možností spolupracuje s relevantními partnery zajišťujícími rozvoj dovedností