Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 86/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro domovy mládeže, domovy mládeže se školou a internáty (dále jen „domovy mládeže“) 1 Koncepce a rámec domova mládeže Kvalitní domov mládeže ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení domov mládeže řídí a které umožňují efektivní organizaci domova mládeže a jeho rozvoj a zajišťují, že domov mládeže je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů domova mládeže. Klíčovou součástí cílů domova mládeže je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení domova mládeže prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskusí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií domova mládeže sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní domov mládeže je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce. Dosažení vysoké kvality vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči žáků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní domov mládeže aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle domova mládeže za své. Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se žáci a všichni aktéři cítili v domově mládeže bezpečně. Kvalitní domov mládeže je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám žáků, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování. 1.1 Domov mládeže má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují. Popis kritéria Domov mládeže má jasně formulovanou, srozumitelnou a realistickou koncepci a strategii svého rozvoje v souladu s rozvojovými dokumenty škol (dle ubytovaných žáků a studentů) a zřizovatele, tyto mohou být samostatnými dokumenty, nebo být součástí ŠVP. Stanovují vize a cíle, identifikují podmínky potřebné pro jejich dosažení, priority a kroky, které vedení a pedagogové plánují učinit pro dosažení vytyčených cílů. Strategie rozvoje je vhodnou formou dostupná rodičům současných i potenciálních žáků a dalším zájemcům, domov mládeže o ní aktivně komunikuje s rodiči, řediteli škol ubytovaných žáků, zřizovatelem (v případě samostatně zřízené právnické osoby) a všemi klíčovými aktéry vzdělávání a usiluje o jejich zpětnou vazbu. Vedení a pedagogové se se strategií prokazatelně identifikují a domov mládeže vynakládá maximální úsilí na to, aby se s jeho strategií identifikovaly školy i zřizovatel a za svou ji vzali i rodiče a další relevantní aktéři. Strategie je v odpovídajících intervalech aktualizována. Domov mládeže průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (například právní změny, trendy ve vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické