Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 84/121 6 Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní školní družina sleduje pokroky ve vzdělávání všech žáků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání žáků k zájmovému vzdělávání a v jeho průběhu. S tím souvisí zajištění vstřícného a přátelského prostředí, projevy respektu a důvěry v rozvoj schopností každého žáka a poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem žákům, kteří ji potřebují. Pro realizaci spravedlivého zájmového vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování každého žáka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech žáků. 6.1 Školní družina vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby. Popis kritéria Při přijímání žáků školní družina respektuje právní předpisy a rovný přístup k zájmovému vzdělávání s maximální vstřícností ke všem uchazečům. Školní družina usiluje o maximální zapojení žáků do akcí a aktivit a v případě potřeby poskytuje žákům speciální podporu, která zapojení umožní. 6.2 Školní družina poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření. Popis kritéria Školní družina systematicky identifikuje individuální potřeby žáků při zájmovém vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje s odbornými pracovišti. Má vlastní strategii práce s žáky s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Školní družina sleduje výsledky žáků s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovali maximálního vzdělávacího pokroku. Tam, kde je to vhodné z hlediska zájmu žáka, pedagogové zvou k procesu hodnocení a plánování vzdělávání další kolegy a odborníky. 6.3 Školní družina věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu. Popis kritéria Pedagogové přistupují ke každému žákovi s respektem, vytvářejí pro každého žáka rovné příležitosti k jeho zapojení do kolektivu ostatních žáků. Svým jednáním podporují rozvoj učící se komunity, ve které se každý žák cítí být přijímán a podporován v rozvoji svého potenciálu. Jsou si vědomi svých vlastních postojů, hodnot, zkušeností i předsudků a jejich vlivu na komunikaci s žáky a jejich rodinami i na celý pedagogický proces. V komunikaci s žáky, jejich rodiči i v nabídce aktivit pro žáky se vyvarují stereotypizace (např. na základě genderu, etnicity, národnosti, vyznání apod.). Přizpůsobují prostředí a vzdělávací aktivity tak, aby se na nich mohli podílet i žáci s potřebou podpůrných opatření. S rozmanitostí ve společenství pracují jako s důležitým východiskem při plánování a realizaci vzdělávání žáků. Ve vzdělávání využívají