Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 78/121 data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích strategie a koncepce školní družiny. 1.2 Školní družina má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školní družiny; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče. Popis kritéria ŠVP je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Je přehledný a srozumitelný pro pedagogy i pro rodiče. Pedagogové se s ním identifikují a aktivně s ním pracují. ŠVP je otevřený dokument, který promyšleně reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb školní družiny. 1.3 Školní družina funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školní družiny. Popis kritéria Školní družina má jasně nastavená efektivní pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti (jasné vymezení kompetence vedoucího školní družiny, vnitřní řád školní družiny a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právními předpisy a koncepcí a strategií rozvoje školní družiny. Pedagogové, rodiče i zřizovatel mají k těmto pravidlům a nastaveným mechanismům vhodnou formou přístup. Školní družina udržuje konstruktivní komunikaci o pravidlech s pedagogy a hlavními aktéry vně školní družiny (zřizovatel, rodiče), aktivně vytváří prostor pro to, aby byli zapojeni do jejich tvorby a racionalizace. Školní družina má jasně nastavený mechanismus přenosu podnětů a jejich projednávání, pedagogům, žákům a jejich rodičům je znám. 1.4 Školní družina je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy. Popis kritéria Školní družina aktivně vytváří žákům, zaměstnancům i ostatním osobám oprávněným k pohybu v prostorách školní družiny reálné fyzické i psychické bezpečí, a to nejen dodržováním právních předpisů, ale také zohledněním konkrétních podmínek a prostředí školní družiny. Školní družina má zpracovaný funkční systém úrazové prevence, včetně periodického seznamování žáků s nebezpečnými situacemi. Školní družina realizuje efektivní opatření k prevenci všech forem rizikového chování. Průběžně sleduje případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje. S rodiči sdílí systém zpětné vazby pro případ rizikového chování. Školní družina vytváří podmínky pro psychohygienu žáků i pedagogů, zdravý životní styl a další případné formy podpory příjemného a zdravého prostředí ve školní družině. 1.5 Školní družina spolupracuje s vnějšími partnery. Popis kritéria Školní družina podporuje sounáležitost s obcí, příp. i regionem, kde sídlí. Ve spolupráci s vedením školy účinně spolupracuje se zřizovatelem. Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými partnery (např. základní umělecké školy, další školní družiny, střediska volného času). Školní družina ve spolupráci s vedením školy v rámci