Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 77/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro školní družiny a školní kluby (dále jen „školní družiny“) 1 Koncepce a rámec školní družiny Kvalitní školní družina ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení školní družiny či vedení školy (dále jen „vedení školní družiny“) školní družinu řídí a které umožňují efektivní organizaci školní družiny a její rozvoj a zajišťují, že školní družina je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj dětí a žáků (v rámci kritérií pro školní družiny dále jen „žáků“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů školní družiny. Klíčovou součástí cílů školní družiny je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení školní družiny prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskusí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií školní družiny sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní školní družina je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce. Dosažení vysoké kvality vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči žáků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní školní družina aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle školní družiny za své. Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se žáci a všichni aktéři cítili ve školní družině bezpečně. Kvalitní školní družina je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám žáků, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování. 1.1 Školní družina má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují. Popis kritéria Školní družina má jasně formulovanou, srozumitelnou a realistickou koncepci a strategii svého rozvoje, tyto mohou být samostatnými dokumenty, nebo být součástí ŠVP. Stanovují vize a cíle, identifikují podmínky potřebné pro jejich dosažení, priority a kroky, které vedení a pedagogové plánují učinit pro dosažení vytyčených cílů v souladu se zásadami zájmového vzdělávání. Jsou formulovány s otevřeností k trendům ve vzdělávání, společnosti a jsou v souladu s rozvojovými dokumenty zřizovatele. Strategie je vhodnou formou dostupná rodičům současných i potenciálních žáků a dalším zájemcům, školní družina o ní aktivně komunikuje s rodiči, zřizovatelem a všemi klíčovými aktéry vzdělávání a usiluje o jejich zpětnou vazbu. Vedení a pedagogové se se strategií prokazatelně identifikují a školní družina vynakládá maximální úsilí na to, aby její strategii přijímali za svou i rodiče. Strategie a koncepce jsou v odpovídajících intervalech aktualizovány. Školní družina průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (např. právní změny, trendy ve vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické změny v regionu školní družiny, demografická