Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 61/121 2.5 Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj. Popis kritéria Vedení školy má plán vlastního profesního rozvoje, který dlouhodobě realizuje a který má efektivní dopad na kvalitu řízení školy. Jeho součástí jsou aktivity spojené s výměnou zkušeností na jiných školách podobného typu doma i v zahraničí. 3 Kvalita pedagogického sboru Kvalitní školu tvoří kvalitní pedagogové. Kvalitní vzdělávání se odehrává především v kontaktu studentů s pedagogy. Jádrem kvalitní školy jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující ke studentům s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u studentů, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitní školy. 3.1 Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně. Popis kritéria Pedagogové splňují požadavky na odbornou kvalifikaci dle zákona, tuto odbornost, stejně jako další zákonné požadavky, mohou doložit příslušnými doklady. Složení pedagogického sboru staví na kombinaci akademické i profesní zkušenosti jednotlivých pedagogů, škola využívá pro vzdělávání v odpovídající míře i znalostí a zkušeností externích odborníků z relevantního oboru v praxi. Z dostupných dokumentů i z individuálních projevů pedagogů je patrné, že odbornost odpovídající aktuálnímu stavu poznání a její aplikaci v praxi považují za důležitý předpoklad pro vykonávání kvalitní práce se studenty. Ke své práci přistupují profesionálně, jsou dlouhodobě schopni vést se studenty konstruktivní pedagogický dialog. 3.2 Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci se studenty a kolegy vstřícný, respektující přístup. Popis kritéria Pedagogové komunikují se studenty zdvořilým a partnerským způsobem. Reagují profesionálně na sociální, emocionální, kognitivní a fyzické potřeby jednotlivých studentů. Studentům naslouchají a projevují vstřícnost, zájem a respekt ke každému z nich. Pedagogové jednají s kolegy a s dalšími členy komunity školy s respektem a úctou. Svým vlastním jednáním modelují a podporují prosociální chování. 3.3 Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu. Popis kritéria Pedagogové mezi sebou vytvářejí, podporují a udržují kolegiální vztahy a vzájemný respekt. Aktivně spolupracují, předávají si poznatky a využívají i formy vzájemných hospitací, a to mezi učiteli všeobecně vzdělávacích předmětů, odborných teoretických předmětů a praktické přípravy. Oborové týmy pedagogů vzdělávacího programu pracují efektivně a s cílem zlepšovat kvalitu poskytovaného vzdělávání. Pro tyto účely je systematicky využívána zpětná vazba