Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 17/121 6.3 Středisko volného času věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji účastníků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný účastník nebyl vyčleňován z kolektivu. ........................................................ 103 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou a střediska výchovné péče (dále jen „zařízení“) ............................................................... 105 1 Koncepce a rámec zařízení ....................................................................................... 105 1.1 Zařízení má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují. ........................................................................................ 105 1.2 Zařízení má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje zařízení; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče. ............................ 106 1.3 Zařízení funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu zařízení. ............................................................................................................... 106 1.4 Zařízení je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy. ........... 106 1.5 Zařízení spolupracuje s vnějšími partnery. .......................................................... 106 2 Pedagogické vedení zařízení ..................................................................................... 107 2.1 Vedení zařízení aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci zařízení a přijímá účinná opatření. ................................................................................. 107 2.2 Vedení zařízení aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, dětmi i vzájemné vztahy mezi pedagogy, dětmi i jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů. ......................................................................... 107 2.3 Vedení zařízení usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími zařízeními a účinně podporuje začínající pedagogy. ...................................... 108 2.4 Vedení zařízení usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání. ................................................................................. 108 2.5 Vedení zařízení klade důraz na vlastní profesní rozvoj. ...................................... 108 3 Kvalita pedagogického sboru ................................................................................... 108 3.1 Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně. ........................................................................................ 109 3.2 Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s dětmi, rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. ......................................................................................... 109 3.3 Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu. ............................................................................................................. 109 3.4 Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti. ................................................................................................................ 109 3.5 Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji. ............................ 109