| Datová příloha || 89 |4.4 Bezpečné a spolupracující prostředí4.4.1 Příležitosti pro vzájemnou spolupráci rodičů a učitelůViz jednotlivé krajské analýzy.4.4.2 Absence žáků a neomluvené hodinyTabulka níže obsahuje údaje o počtu zameškaných a neomluvených hodin v přepočtu na žáky daného kraje. V případě Libereckého kraje můžeme vidět, že průměrný počet absencí na jednoho žáka v základ-ním vzdělávání je 85 hodin, v gymnaziálním vzdělávání 100 hodin a ve středním odborném vzdělávání 158 hodin. Ve srovnání s celorepublikovým průměrem se jedná o příznivá čísla. Toto zjištění samozřejmě neznamená, že by systematické sledování zameškaných, respektive neomluvených hodin žáků mělo být opomíjeno. Vždy je potřeba dostupnými prostředky tyto negativní jevy, zejména pak neomluvené hodi-ny, minimalizovat.Údaje o počtech absencí, přepočteno na žáky v daném krajikrajprůměrný počet zameškaných hodin na žákaprůměrný počet neomluvených hodin na žákaZVGVSOVZVGVSOVJihočeský kraj107,40124,34160,040,280,098,43Jihomoravský kraj85,19162,57173,320,671,298,85Karlovarský kraj98,3279,96199,401,990,1210,70Královéhradecký kraj83,54-154,040,54-8,93Liberecký kraj84,5299,74158,254,570,793,49Moravskoslezský kraj88,55134,93180,770,930,2614,44Olomoucký kraj82,54-159,980,57-6,27Pardubický kraj84,69179,49144,700,261,114,73Plzeňský kraj104,40-149,240,76-6,84hlavní město Praha90,98126,90153,510,412,356,03Středočeský kraj111,7599,07147,180,600,248,70Ústecký kraj103,84-200,912,24-14,95Kraj Vysočina75,95-144,730,25-4,12Zlínský kraj62,36138,56131,450,180,034,00průměr ČR91,43119,37160,520,891,248,42Zdroj: ČŠINásledující tabulka souvisí s předchozím zjištěním a dále jej rozšiřuje o procentuální podíl žáků dané-ho kraje, kteří měli minimálně jednu neomluvenou hodinu v uzavřeném školním roce. Zde se ukazuje, že mezi žáky navštěvujícími základní školy bylo skoro 5 % těch, kteří měli alespoň jednu neomluvenou hodinu, tato hodnota překračuje celorepublikový průměr více než dvojnásobně. Podobný stav vidíme v případě gymnaziálního vzdělávání, kde se v Libereckém kraji vyskytlo až 6,4 % žáků, kteří měli ne-omluvenou hodinu.Pedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů