| Datová příloha || 37 |2 NEROVNOSTI2.1 2.1.1 Index socioekonomického statusu v krajíchSocioekonomické charakteristiky českých krajů jsou výrazným faktorem ovlivňujícím výsledky čes-kých žáků a stojí za podstatnými rozdíly mezi školami (zhruba z poloviny). Předchozí zjištění ukázala, že existují regionální rozdíly v průměrném socioekonomickém statusu žáků (SES), které dominant-ně souvisí s rozdílným výsledným skórem z různých oblastí testování v mezinárodních šetřeních� Jednotlivé indexy SES (PISA ESCS; v TIMSS a PIRLS pak index domácích zdrojů pro učení) se v kon-strukci či konceptualizaci drobně liší, nicméně po agregaci na úrovni krajů jejich hodnoty spolu silně korelují. To znamená, že napříč mezinárodními šetřeními a napříč časem jsou hodnoty průměrného SES daného kraje konzistentní. Lze konstatovat, že máme pravidelnou skupinu krajů s vysokým průměrným SES žáků, ale i s nízkým průměrným SES. U krajů s průměrnou hodnotou SES se pořadí napříč šetření-mi může lišit. Přestože je index tvořen na základě měkkých dat z dotazníkového šetření, na úrovni krajů velmi silně koreluje se socioekonomickým rozvojem kraje, jako je nezaměstnanost, podíl osob v exekuci, podíl vysokoškoláků, rozvodovost, výše hrubé mzdy atd� Průměrný SES v České republice na úrovni krajů ukazují následující mapy. Průměrný socioekonomický status – index domácích zdrojů pro učení PIRLS 2016