OBSAH1 VÝSLEDKY ŽÁKŮ � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 41.1 Výsledky vzdělávání na 1. stupni ZŠ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41.1.1 Výsledky testování TIMSS 2015, PIRLS 2016 a testování 5. ročníků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41.2 Výsledky vzdělávání na 2. stupni ZŠ a ve víceletých gymnáziích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141.2.1 Výsledky testování PISA 2015 a podíl žáků v jednotlivých gramotnostních úrovních . . . . . . . .141.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnících . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201.2.3 Podíl škol, kde ani jeden žák nedosáhl očekávané úrovně v testování 9. ročníků . . . . . . . . . . . .221.2.4 Podíly žáků s výbornými výsledky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241.2.5 Výsledky přijímacích zkoušek na střední školy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261.3 Výsledky vzdělávání ve SŠ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281.3.1 Výsledky maturitních zkoušek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281.3.2 Podíly žáků s výbornými výsledky v národním testování gramotností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291.3.3 Analýza výsledků maturitních zkoušek 2018 ve vztahu k SES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311.3.4 Počty přijatých do SŠ a počty absolventů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321.3.5 Přechod do terciárního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331.4 Doprovodné tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .342NEROVNOSTI � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 372.1.1 Index socioekonomického statusu v krajích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .372.1.2 Socioekonomický rozvoj a kvalita života . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392.1.3 Velikost rozdílů ve výsledcích žáků mezi školami v krajích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .403 STRUKTURA A CHARAKTERISTIKA SOUSTAVY � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 423.1.1 Podíly absolventů SŠ dle skupiny oborů 2017/2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .424 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 484.1 Pedagogické vedení školy a personální podmínky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494.1.1 Ředitelé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494.1.2 Učitelé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .554.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .704.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČR . . . . . . . .704.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .744.2.3 Podpora začínajících učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .754.3 Profesní rozvoj ředitelů a učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .774.3.1 Další vzdělávání ředitelů a učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .774.3.2 Poskytování zpětné vazby učitelům . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .834.3.3 Spolupráce učitelů mezi sebou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .834.3.4 Účelnost využití didaktické techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .844.4 Bezpečné a spolupracující prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .894.4.1 Příležitosti pro vzájemnou spolupráci rodičů a učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .894.4.2 Absence žáků a neomluvené hodiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .894.4.3 Domácí příprava a spolupráce se zákonnými zástupci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .914.4.4 Rizikové chování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .934.5 Důraz na vzdělávací výsledky a podpora žáků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96