| Zpráva – Hlavní město Praha || 109 |vhodné podpořit osobní a profesní rozvoj učitelů a ředitelů, aby byli dobře připraveni na zvládání nega-tivních faktorů i na zvyšující se nároky rodičů.S problematikou kvalifikovanosti souvisí také aprobovanost. Neaprobovaně vedená výuka se v Praze objevila u pětiny vyučovacích hodin. Napříč Českou republikou je obecně situace nejhorší v rámci dru-hého stupně základních škol. V Praze byla na druhém stupni ZŠ více než čtvrtina hodin (27,7 %) vedena učitelem bez aprobace. Vzdělávací výsledky žáků jsou do určité míry závislé také na jejich přítomnosti ve výuce, přičemž vysoký počet zameškaných, resp. neomluvených hodin může mít na dosahované výsledky negativní vliv. Tento problém navíc nemusí zasahovat pouze jednotlivé žáky, jeho projevy se mohou dotýkat i širší-ho třídního kolektivu. V případě navštívených základních i středních škol odpovídaly zaznamenané zameškané hodiny žáků celorepublikovému průměru. V rámci jednotlivých druhů škol jsou rozdí-ly, vyšší míru absence vykazují žáci středních odborných učilišť a středních odborných škol než žáci gymnázií. Avšak na základě odpovědí ředitelů ze šetření PISA 2015 se ukázalo, že problematika absencí a následného ohrožení kvality výuky zasahuje přes 60 % patnáctiletých žáků kraje. I když ve srovná-ní s ostatními kraji nejde o výrazně odlišné hodnoty, je důležité tyto rizikové faktory minimalizovat. Důležitá je proto také podpora profesí, jako jsou školní psychologové, speciální pedagogové a asistenti pedagoga.Školy a zřizovatelé nemohou sice přímo ovlivňovat socioekonomický status dětí a žáků, mohou však významně přispět k dalším podstatným prvkům kvality škol, jako je např. podpora prostředí vhodného pro učení a podpora žáků při dosahování dobrých výsledků. Z hodnocených základních a středních škol v Praze měla významná většina z nich promyšlený systém podpůrných opatření. Konkrétní podpůr-ná opatření pro žáky se SVP nejčastěji spočívala v poskytování poradenské pomoci, vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a poskytování kompenzačních pomůcek.