| Zpráva – Hlavní město Praha || 80 |4.3 Profesní rozvoj ředitelů a učitelů4.3.1 Další vzdělávání ředitelů a učitelůV rámci dotazníkového šetření mezi řediteli v jednotlivých krajích bylo zjišťováno, zda se vedení školy účastní nějaké formy dalšího vzdělávání jako výrazu zkvalitňování práce vedení škol a nabývání nových znalostí a dovedností. V hlavním městě Praha se vedení školy, obdobně jako v ostatních krajích, nej-častěji účastní studia k prohlubování odborné kvalifikace z kategorie kurzů a seminářů DVPP (81,4 %). Druhý a třetí nejvyšší procentuální podíl dosahuje Praha také v případě účasti vedení škol na studiích ke splnění kvalifikačních předpokladů a studiích ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů (viz přílo-ha). Celkem 9,3 % dotázaných ředitelů v Praze pak uvedlo, že se neúčastnilo žádného z kurzů DVPP, což je mezi kraji suverénně nejvyšší podíl.Tabulka níže ukazuje na příkladu základních škol procentuální podíly oblastí DVPP, kterých se ředi-telé škol napříč kraji účastnili. Podrobné údaje pro gymnázia a střední odborné školy lze nalézt v příloze. Vedení základních škol v hlavním městě Praha se nejčastěji účastnilo kurzů zaměřených na legislativní oblast (právní předpisy), organizační řízení školy, vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a bezpečnost a ochranu zdraví. Je patrné, že DVPP v uvedených oblastech napomáhá navy-šování odborných a organizačních kapacit vedení základních škol v Praze. Oproti ostatním krajům se Praha vyznačuje vyšším podílem vedení základních škol na kurzech zaměřených na výuku v multikul-turním či vícejazyčném prostředí nebo zájmové a neformální vzdělávání, což jsou oblasti zásadní spíše pro řadové pedagogické zaměstnance.Oblasti vzdělávání ředitelů základních škol v % (základní školy)krajvedení pedagogického procesu (pedagogické vedení školy)organizační řízení školyekonomická a finanční oblastlegislativní oblast (právní předpisy)manažerské dovednostivýuka (vědomosti a znalosti o vyučovaných předmětech, metody a formy výuky a vedení třídy)vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metody, formy, podpora)společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.)prevence a projevy rizikového chování dětí a žákůbezpečnost a ochrana zdravídovednosti v oblasti ICTdovednosti v oblasti cizích jazykůvýuka v multikulturním nebo vícejazyčném prostředízájmové a neformální vzděláváníjinéJihočeský kraj4644508235466356285015113,77,411Jihomoravský kraj4865358350504650284622173,7119,3Karlovarský kraj4767278733278060332720136,76,76,7Královéhradecký kraj54562674334144393944232305,15,1Liberecký kraj5955459045454555314821216,93,414Moravskoslezský kraj6170469241436243373832225,48,114Olomoucký kraj4144288447526455194220223,1209,4Pardubický kraj4450307237595944303528240136,5Plzeňský kraj4354467121505750363629147,103,6hlavní město Praha385947945647595650592927271818Středočeský kraj5259388034555248315119261,279,3Ústecký kraj5351478038426067293613202,24,48,9Kraj Vysočina4049406940405353204431291,81616Zlínský kraj6555428458425848324813230139,7celkem v ČR4956398241475751314423214,11010Pozn.: Procenta udávají, kolik ředitelů danou odpověď zmínilo. Součty v kategoriích tak nedávají 100 %. Zdroj: ČŠI, inspekční činnostPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů