| Zpráva – Hlavní město Praha || 77 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP. Výsledky zjišťování pro hlavní město Prahu a také průměrné hodnoty za celou ČR uka-zuje tabulka níže. V případě základních škol, gymnázií i středních odborných škol je situace velmi dobrá, všechny hodnocené školy spadají v tomto ohledu do kategorie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“. Přičemž podíl škol v kategorii „rozhodně ano“ je ve všech stupních vzdělávání vyšší než celorepublikový průměr (u středních odborných škol dokonce dosahuje hodnoty 95 % a u základních škol 87,8 %). Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPhlavní město Praha (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVrozhodně ano87,87595676868spíše ano12,2255232422spíše ne---1,5-1rozhodně ne------Počet pozorování pro hlavní město Prahu: ZV = 41, GV = 12, SOV = 20Zdroj: ČŠI, inspekční činnost4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl začínajících učitelů, kteří ve zjišťování uváděli různé důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě hlavního města Prahy můžeme vidět, že mezi nejčastěji uváděné příčiny patří nedostatečné finanční ohodnocení a lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesi (35 % a 34 % učitelů uvedlo tyto důvody). Situace v tomto kraji se tak shoduje s celo-republikovým stavem, kde jsou dva uvedené faktory taktéž nejčastější příčinou pro ukončení pracovního poměru (celorepublikově 37 % u prvního faktoru a 26 % u druhého faktoru). Jako další důležité důvody uváděli učitelé v Praze lepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání a nízkou prestiž učitelské profese.Důvody ukončenínedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %hlavní město Praha35 %9 %10 %34 %3 %3 %3 %4 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů