| Zpráva – Hlavní město Praha || 71 |V souvislosti s úbytkem pedagogických pracovníků a nadprůměrným podílem nekvalifikovaných uči-telů je třeba zmínit také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Níže uvedený graf ukazuje pro-centuální podíl nekvalifikovaných učitelů, kteří uvedli, že si žádným způsobem nedoplňují kvalifikaci. Celorepublikový průměr se v tomto případě rovná hodnotě 14,2 % dotázaných učitelů, přičemž výsledné hodnoty napříč kraji se v této oblasti výrazně neliší (s výjimkou Jihočeského kraje, kde je podíl těchto učitelů 21,2 %). Hlavní město Praha se pohybuje mírně pod celorepublikovým průměrem – 13,4 % dotázaných nekvalifikovaných učitelů uvedlo, že si nedoplňuje kvalifikaci�Podíl nekvalifikovaných učitelů v %, kteří si dále nedoplňují kvalifikaci0510152025Podíl učitelů, kteří si nedoplňují kvalifikaci,v %KrajZdroj: MŠMTModel kvalitní školy stanovuje taktéž kritéria pro hodnocení kvality pedagogického sboru. Kvalitě pedagogického sboru se věnuje oblast 3, která je dále rozdělena do pěti dílčích hodnoticích kritérií (3.1 až 3.5) vztahujících se k profesnímu rozvoji a dalším aspektům učitelské profese. V rámci kritéria 3.1 Peda-gogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně byla situace v hlavním městě Praha hodnocena ve vyšším podílu základních a středních odborných škol, než je celorepublikový průměr, jako „výborná“. Jako „nevyhovující a vyžadující zlepšení“ pak byla situace hodnocena ve výrazně vyšším podílu základních škol (39 % oproti celorepublikovým 24,9 %) a rovněž vyšším podílu gymnázií i středních odborných škol. Kritérium 3.1 – Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně hlavní město Praha (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení398,32824,95,924,5výborná14,616,7127,217,69,9Počet pozorování pro hlavní město Prahu: ZV = 41, GV = 12, SOV = 25Zdroj: ČŠI, inspekční činnostDalším hodnoceným bylo kritérium vztahující se k vzájemné komunikaci, a to kritérium 3.2 Peda-gogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. Oproti výsledkům za všechny hodnocené školy v ČR byla situace v hlavním městě Praha hodnocena z hlediska