| Zpráva – Hlavní město Praha || 67 |Česká školní inspekce provádí hodnocení škol na základě stanovených kritérií vycházejících z mode-lu tzv. kvalitní školy. Kvalitu řízení školy sledují kritéria oblastí 1 a 2. V rámci oblasti 1 (Koncepce a rámec školy) je důraz kladen na pravidla a mechanismy, které vedení školy využívá pro její řízení, efek-tivní organizaci a rozvoj a k zajištění bezpečného a vstřícného prostředí pro vzdělávání žáků. Ve školním roce 2017/2018 bylo hodnoceno celkem 707 základních škol, 34 gymnázií a 192 středních odborných škol. Z toho 41 základních škol, 12 gymnázií a 25 středních odborných škol bylo v Praze. Jejich hodno-cení podle kritérií v oblasti 1 jak v rámci Prahy, tak pro srovnání v celé republice, zobrazuje následující tabulka.Oblast 1 a podíly škol s hodnocením vyžadujícím zlepšení vs. výbornéhlavní město Praha (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOV1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňujínevyhovující a vyžadující zlepšení7,38,34,010,55,916,7výborná26,833,324,016,114,715,11.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodičenevyhovující a vyžadující zlepšení7,38,38,013,217,626,6výborná2,40,08,02,82,95,21.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školynevyhovující a vyžadující zlepšení4,98,38,08,820,617,2výborná17,133,38,012,620,63,11.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogynevyhovující a vyžadující zlepšení0,00,00,06,65,96,8výborná9,80,00,013,35,97,81.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnerynevyhovující a vyžadující zlepšení0,00,04,01,42,91,0výborná46,375,048,028,752,945,3Počet pozorování pro hlavní město Prahu: ZV = 41, GV = 12, SOV = 25Zdroj: ČŠI, inspekční činnostKritéria v oblasti 2 (Pedagogické vedení školy) se soustředí na aktivitu vedení školy při řízení peda-gogických procesů. Níže uvedené kritérium 2.5 se zaměřuje na zjišťování, zda vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj. V Praze dosáhla úrovně nevyhovující či vyžadující zlepšení 2,4 % hodnoce-ných základních škol, žádné z gymnázií a 8 % středních odborných škol. Pro porovnání v celé republice dosáhlo této úrovně 5,7 % základních škol, 2,9 % gymnázií a 3,6 % středních odborných škol. Podíl škol, které byly s ohledem na dané kritérium hodnoceny jako výborné, byl v Praze ve všech případech vyšší.Kritérium 2.5 – Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvojhlavní město Praha (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení2,40,08,05,72,93,6výborná19,525,012,09,111,86,8Počet pozorování pro hlavní město Prahu: ZV = 41, GV = 12, SOV = 25Zdroj: ČŠI, inspekční činnost