| Zpráva – Hlavní město Praha || 64 |4 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKYPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelůVýsledky žáků v hlavním městě Praha z velké části ovlivňuje vysoký socioekonomický status žáků. Jedná se o pozitivní strukturální faktor. Nicméně mohou existovat školy, kde se koncentrují žáci, kteří pocházejí z méně majetných rodin s nižším kulturním a sociálním kapitálem. Při tvorbě vzdělávací poli-tiky na úrovni města je nutné tyto nepříznivé strukturální podmínky přímo zohlednit. Je nutné podpořit osobní a profesní rozvoj učitelů a ředitelů, kteří budou dobře připraveni na negativní faktory, jež se mohou v některých školách vyskytovat. Dále je důležité se věnovat i práci s rodiči a podporovat předškol-ní vzdělávání. Zásadním problémem města je ale nedostatek učitelů; vysoký podíl učitelů, kteří nemají potřebnou kvalifikaci a studují ještě vysokou školu; nízké tabulkové platy, které je nutné kompenzovat z důvodu daleko vyšších životních nákladů, než je tomu ve zbytku České republiky. Nedostatek kvalit-ních učitelů a jejich nedostatečné ohodnocení je tak největším rizikem pro hlavní město Praha.