| Zpráva – Hlavní město Praha || 52 |• podpora dětí v předškolním věku s cílem snížení jazykové bariéry před nástupem na základní školu a zvýšení adaptace na české školní prostředí i systém výuky,• podpora intenzivní jazykové přípravy dětí migrantů na ZŠ,• podpora jazykové přípravy žáků migrantů při přechodu/vstupu na střední školu a během studia na střední škole,• pravidelný přenos informací určených zejména pro děti a žáky migranty a jejich rodiče, školy a školská zařízení, zřizovatele a NNO,• využívání již existujících nástrojů podporujících komunikaci mezi školou, rodiči a dětmi a žáky migranty,• zajištění bezplatného doučování ČJ a dalších předmětů v průběhu školního roku i prázdnin dle potřeby dětí a žáků migrantů,• metodická podpora zřizovatelům škol a školských zařízení, jejich odborné vzdělávání a vedení k zajištění kvalitnějšího vzdělávání žáků migrantů,• zajišťování bezplatné přípravy k začleňování žáků migrantů do základního vzdělávání,• průběžné získávání aktuálních dat o stavu vzdělávání migrantů na pražských školách,• koordinační zajištění agendy vzdělávání žáků s OMJ na úrovni odboru školství a mládeže.• V případě zvyšování interkulturních i odborných kompetencí pedagogických pracovníků se jedná o následující návrhy opatření:• podpora pedagogických pracovníků při osvojení kompetencí pro výuku dětí a žáků migrantů a dětí a žáků s OMJ – zejména při osvojení kompetencí k výuce češtiny jako druhého jazyka, v principech inkluzivní pedagogiky, v odborné přípravě asistentů pedagoga a jejich využívání při práci s dětmi a žáky migranty,• podpora sdílení zkušeností a dobrých praxí na lokální i mezinárodní úrovni,• podpora získávání dovedností v rámci plánování a realizace procesu začleňování nově přícho-zích žáků migrantů.Priorita „Vzdělávání“ se tedy zaměřovala na tři oblasti – vzdělávání dětí a dospělých z řad cizinců a dále zvyšování interkulturních kompetencí pedagogických pracovníků. V rámci opatření zacílených na podporu informovanosti aktérů zainteresovaných v této oblasti byl důležitým faktorem fungující webový portál MHMP www.prahametropolevsech.cz (spuštěn na konci roku 2017), který shromažďu-je souhrnné informace využitelné jak pro vzdělávací instituce (dostupné metodiky a manuály, seznam poskytovatelů služeb pro školy), tak pro migranty (nabídka vzdělávacích kurzů, informace o českém vzdělávacím systému apod.). Jako fungující mechanismus přenosu informací mezi vzdělávacími insti-tucemi a jejich podpory v rámci hl. m. Prahy byla realizována pravidelná setkávání Platformy zástup-ců odborů školství MČ pro oblast vzdělávání cizinců. Se zacílením na podporu realizace jazykového vzdělávání žáků cizinců a žáků s OMJ byla v aktivní spolupráci s odborem SML MHMP ustavena síť škol nabízejících výuku češtiny pro tuto skupinu žáků ZŠ, přičemž nabídka podpory prostřednictvím této sítě se ukázala jako žádaná možnost podpory základních škol na území hl. m. Prahy. V této sou-vislosti se podařilo připravit i model intenzivního kurzu výuky českého jazyka pro žáky základních škol s OMJ, a to konkrétně při ZŠ Marjánka v Praze 6. Kurz nabízí intenzivní tří- až pětiměsíční výu-ku češtiny jako druhého jazyka v rozsahu čtyř hodin denně probíhající v dopoledních hodinách mís-to výuky v kmenové škole. MHMP realizoval rovněž opatření zaměřená na zvyšování povědomí škol v oblasti vzdělávání a integrace dětí a žáků s OMJ např. prostřednictvím zajištění akreditovaného vzdě-lávání pedagogických pracovníků nebo vypracováním informačních materiálů k možnostem imple-mentace dalších aktivit usnadňujících integraci a vzdělávání dětí s OMJ nebo podporou vzájemné výměny zkušeností mezi školami – tzv. hospitace. Byly aktualizovány metodické dokumenty Desate-ro pro ředitele ZŠ a Desatero pro pedagogy ZŠ obsahující základní soubor doporučení ve vztahu ke vzdělávání a začleňování žáků s OMJ. Hl. m. Praha dále podpořilo zvyšování kompetencí pedagogicko-