| Zpráva – Hlavní město Praha || 10 |Podíl žáků v dané gramotnostní úrovni PISA – matematická gramotnost0102030405060708090100Ústecký krajVyso inačKarlovarský krajJiho eský krajčOlomoucký krajSt edo ský krajřčePardubický krajMoravskoslezskýLiberecký krajKrálovéhradeckýZlínský krajJihomoravskýPlze ský krajňPrahaGramotnostní úrovn PISA – matematickáěpod úrovní 1123456Zdroj: ČŠI, mezinárodní šetřeníVelký podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní je zátěží pro daný kraj� Žáci nezvládají základní dovednosti v matematice a čtení. Nízká čtenářská gramotnost má pak důsledek takový, že absolventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, málo se orientují v současném dění a nejsou schopni získané informace vyhodnotit a využít v osobním životě. Přestože hlavní město Praha dosahuje nejlepších výsledků a má nejnižší podíl těchto žáků, i tak je potřeba se dlou-hodobě zaměřit na snížení podílu žáků v nejnižších gramotnostních úrovních cílenou podporou znevý-hodněných škol, které navštěvují žáci v městských částech, jež obývají lidé s nižším socioekonomickým statusem, a cílenou podporou za účelem zvýšení kvality vzdělávání v těchto školách (výběr kvalitních ředitelů, podpora učitelů, podpora znevýhodněných žáků atd.).1.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnícíchVýsledky PISA 2015 jsou zatíženy statistickou chybou z důvodu relativně malého vzorku testovaných žáků. Přesnější průměrné výsledky ukazuje testování žáků v 9. ročnících. V nich pak hlavní město Pra-ha dosahuje ve všech oblastech nejlepších výsledků� Výrazný odstup má Praha v anglickém jazyce, což souvisí se vzdělanostní strukturou obyvatel města� Výsledky testování ukazují následující mapy a grafy, kde jsou kraje seřazeny od nejúspěšnějších po ty nejméně úspěšné.