| Zpráva – Zlínský kraj || 58 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP (tabulka níže). Stav prostorových a materiálních podmínek je ve Zlínském kraji na základě dostupných dat na velmi dobré úrovni, a to v základních i středních odborných školách (většina škol spadá v tomto ohledu do kategorie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“). Oproti celorepubliko-vému průměru však základní školy v kraji zaostávají v kategorii „rozhodně ano“, naopak střední odborné školy do této kategorie spadají častěji, než je v ČR průměrné. Oproti celorepublikovému průměru pak žádná z inspektovaných škol ve Zlínském kraji není v tomto ohledu hodnocena negativně (kategorie odpovědí „spíše ne“ a „rozhodně ne“).Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPZlínský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVrozhodně ano55,9756768spíše ano44,1252322spíše ne--1,51rozhodně ne----Počet pozorování pro Zlínský kraj: ZV = 34, SOV = 12Zdroj: ČŠI, inspekční činnost 4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl učitelů, kteří ve zjišťování uváděli různé důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě Zlínského kraje patří mezi nejčastěji uváděné důvo-dy nedostatečné finanční ohodnocení (37 % dotázaných učitelů) a lepší pracovní uplatnění mimo učitel-skou profesi (22 % dotázaných učitelů). Dalšími důležitými faktory jsou pro učitele v kraji lepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání, špatné kolegiální vztahy a absence spolupráce nebo nízká prestiž učitelské profese. Z hlediska míry důležitosti se uváděné důvody pro ukončení pracovního poměru ve Zlínském kraji shodují s celorepublikovým stavem, což ukazuje příčiny neatraktivity učitelské profese napříč celou ČR.Důvody ukončení pracovního poměrunedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %Zlínský kraj37 %8 %11 %22 %9 %7 %1 %4 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů