| Zpráva – Zlínský kraj || 41 |3.1.4 Přehled projektů a dalších rozvojových a dotačních aktivit, které Zlínský kraj realizuje v oblasti vzdělávání Současné portfolio projektových aktivit kraje je rozděleno do třech směrů – projekty akčního pláno-vání, mezinárodní projekty a cílená podpora z rozpočtu kraje.Do skupiny projektů akčního plánování náleží Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlín-ského kraje (KAP) realizovaný v letech 2016–2021, jehož hlavní náplní je vytvářet a naplňovat strate-gii rozvoje vzdělávání v deseti klíčových tématech: Rozvoj podnikavosti, iniciativy a kreativity, rozvoj polytechnického vzdělávání, rozvoj odborného vzdělávání, rozvoj škol jako center dalšího vzdělávání, podpora inkluze, podpora kariérového poradenství, rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramot-nosti a podpora výuky cizích jazyků. Na tento projekt navazuje projekt Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje (IKAP) realizovaný v letech 2018–2020, který rozvíjí a naplňuje cíle stanovené KAP v oblastech polytechnického vzdělávání, kariérového poradenství, čtenář-ské a matematické gramotnosti a vzdělávání a síťování pedagogických pracovníků.Zlínský kraj je od roku 2011 nepřetržitě aktivní v Programu celoživotního učení a v nástupnickém programu Erasmus+. V tříčlenném konsorciu se vzdělávací společností SES 13-19 Ltd. ve Velké Británii a Galway and Roscommon Education and Training Board v Irsku realizoval již pět mezinárodních pro-jektů, do kterých postupně přicházeli další partneři (vzdělávací instituce ve Španělsku, Finsku, Turecku, Nizozemsku, Rumunsku, Portugalsku, na Kypru a v Itálii). Ideální model kariérového poradenství navrhlo partnerství v projektu Careers of the Future. Preven-cí předčasných odchodů ze vzdělávání se zabýval projekt Safe Arrival, který naučil výchovné porad-ce v zapojených školách kraje identifikovat rizikové faktory, jež vedou k předčasnému odchodu, a včas zasáhnout ve prospěch ohroženého žáka či žákyně. V současné době realizuje Zlínský kraj podobně zaměřený projekt (School Improvement Partnership), kdy implementuje do systému poradenství ve ško-lách nástroj Quo Vadis?, který umí predikovat budoucí úspěšnost žáků a nastavit jim realistický a záro-veň přiměřeně ambiciózní vzdělávací cíl. Kraj se také opakovaně zabývá zvyšováním atraktivity přírodovědných a technických oborů, techno-logií a matematiky ve středním vzdělávání. V projektu The STEM Engagement Europe se pedagogové z vybraných škol účastnili certifikovaných školení o tématech rovného přístupu ke vzdělávání (ve Velké Británii), o moderních metodách a technikách výuky se zapojením ICT (v Irsku), rovněž se účastnili ško-lení o výuce kritického myšlení (v Nizozemsku) a badatelsky orientovaného vyučování (v České repub-lice). V současné době toto téma rozvíjí projekt The SENSE, který se zaměřuje na témata spolupráce se zaměstnavateli, a to od zajištění odborného výcviku pro žákyně a žáky po využití zaměstnanců podniků k propagaci oboru ve školách (tzv. STEM experti), dále na efektivní aktivity, které zvýší zájem mladých dívek a žen o studium přírodovědných a technických oborů, technologií a matematiky a na účinné stra-tegie a metody práce s mladými nadanými žákyněmi a žáky. Kromě toho Zlínský kraj realizoval projekt zaměřený na integraci romských žáků do běžných škol, zde byl partnerem Cardiff Council ve Velké Británii a projekt byl oceněn Pečetí kvality udělenou Domem zahraniční spolupráce MŠMT ČR. Do těchto projektů bylo celkem zapojeno 20 škol zřizovaných Zlínským krajem a 1 školské zařízení – Krajská pedagogicko-psychologická poradna a ZDVPP Zlín. Zlínský kraj na výše uvedené aktivity získal celkem 6,4 mil. Kč.Z rozpočtu kraje jsou realizovány aktivity naplňující dlouhodobé potřeby Zlínského kraje. Jednak jde o stipendijní podporu žáků vybraných řemeslných oborů a studentů vyšších odborných škol zdravotnic-kých, jednak kraj finančně podporuje prostřednictvím Fondu Zlínského kraje zlepšení vybavení dílen na základních školách v regionu.