| Zpráva – Zlínský kraj || 10 |Podíl žáků v dané gramotnostní úrovni PISA – matematická gramotnost0102030405060708090100Ústecký krajVyso inačKarlovarský krajJiho eský krajčOlomoucký krajSt edo ský krajřčePardubický krajMoravskoslezskýLiberecký krajKrálovéhradeckýZlínský krajJihomoravskýPlze ský krajňPrahaGramotnostní úrovn PISA – matematickáěpod úrovní 1123456Zdroj: ČŠI, mezinárodní šetřeníVelký podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní je obrovskou zátěží pro daný kraj� Žáci nezvlá-dají základní dovednosti v matematice a čtení. Nízká čtenářská gramotnost má pak důsledek takový, že absolventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, málo se orientují v současném dění a nejsou schopni získané informace vyhodnotit a využít v osobním životě. Vysoký podíl absolventů, kteří nezvládli ani druhou gramotnostní úroveň, má dopad na socioekonomic-ký rozvoj kraje. Zlínský kraj by se měl i nadále zaměřit na snížení podílu žáků v nejnižších gramotnost-ních úrovních. 1.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnícíchPořadí krajů v mezinárodních šetřeních nelze zpravidla s ohledem na statistickou chybu přesně určit. Nadprůměrný či podprůměrný výsledek v jednom šetření může znamenat jen výkyv v režimu statistické chyby v rámci jednoho šetření. Proto jsou analyzovány i výsledky výběrových šetření žáků v 9. ročnících. V nich pak Zlínský kraj dosahuje nadprůměrných výsledků v testech z matematiky, českého a anglic-kého jazyka� Výsledky testování ukazují následující mapy a grafy, kde jsou kraje seřazeny od nejúspěš-nějších po ty nejméně úspěšné.