| Zpráva – Kraj Vysočina || 87 |Ředitelé ve středním odborném vzdělávání vidí rezervy ve vytváření příležitostí pro spolupráci s rodi-nou žáka. I když absence žáků a neomluvené hodiny jsou v kraji menším problémem než jinde, je vhodné v systematické práci vytrvat.Učitelé využívají pro vzdělávání žáků digitální technologie častěji, než je v ČR běžné, lépe si při podpoře výuky prostředky ICT již delší dobu vedou vyučující prvního stupně na malých školách. V pod-mínkách výuky spojených ročníků operativně zařazují práci na počítačích, které jsou umístěny přímo ve třídě nebo jsou snadno dostupné. U větších škol ve třídách prvního stupně nejsou pro tuto formu výuky často vytvořeny organizační ani technické podmínky. Časté užití interaktivních tabulí ve třídách tuto formu podpory výuky nenahrazuje.Školy a zřizovatelé nemohou sice přímo ovlivňovat socioekonomický status žáků, mohou však významně přispět k dalším podstatným prvkům kvality škol, jako je např. podpora prostředí vhodného pro učení a podpora žáků při dosahování dobrých výsledků. Je vhodné i nadále pracovat na tom, aby ve školách i školských poradenských zařízeních byl dosta-tek profesí připravených poskytovat kvalifikované služby žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Podíl škol, které řešily případ rizikového chování žáků, je oproti ostatním krajům nižší. Školy by však měly i nadále věnovat preventivním aktivitám adekvátní pozornost.Promyšlený systém podpůrných opatření na základě složení žáků školy a jejich potřeb se dařilo nasta-vit ve většině základních a středních škol. Ve srovnání s ostatními kraji je však na jednotlivých školách zajištěna nižší dostupnost pedagogů specialistů, jako jsou výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog a psycholog. Zejména na malých školách se často zabývá obsahem jejich čin-ností jen jedna osoba, mnohdy přímo ředitel školy. Podpora tzv. respektující komunikace na úrovni všech aktérů ve vzdělávání je téma, které se objevuje opakovaně v inspekčních zjištěních napříč stupni vzdělání. Nevhodná komunikace a neřešení šikany patří k relativně častým tématům stížností, které jsou následně vyhodnoceny jako důvodné.