| Zpráva – Kraj Vysočina || 79 |4.5.6 Využití podpůrných opatření V dotazníkovém šetření ředitelé vybraných škol uváděli, jaká podpůrná opatření využívají pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Podíly škol uplatňující tato opatření v Kraji Vysočina a pro srovná-ní v celé republice zobrazuje následující tabulka. Z přehledu byly vyřazeny speciální školy a školy, jejichž ředitelé uvedli, že je žáci se speciálními vzdělávacími potřebami nenavštěvují.Využívaná podpůrná opatření pro děti se SVP (podíl ředitelů)opatřeníKraj Vysočinacelá ČRZVSOVZVSOVporadenská pomoc84,6100,09295,1úprava organizace69,257,182,952,5úprava podmínek přijímání5,8100,05,982,1kompenzační pomůcky76,957,18644,4úprava očekávaných výstupů59,628,654,215,4individuální vzdělávací plán94,271,493,471,6asistent pedagoga75,057,182,129další pedagogický pracovník, tlumočník, přepisovatel9,60,04,31,2upravené prostory1,942,94,49,9Pozn.: Celé znění možností: poradenská pomoc školy a školského poradenského zařízení; úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciální pedagogické péče; úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání; použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů; úprava očekávaných výstupů vzdělávání v mezích sta-novených rámcovými vzdělávacími programy; vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu; využití asistenta pedagoga; využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících žákovi podporu; poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených.Počet pozorování pro Kraj Vysočina: ZV = 52, SOV = 7Zdroj: ČŠI, inspekční činnost