| Zpráva – Kraj Vysočina || 57 |4.3 Profesní rozvoj ředitelů a učitelů4.3.1 Další vzdělávání ředitelů a učitelůV rámci dotazníkového šetření mezi řediteli v jednotlivých krajích bylo zjišťováno, zda se vedení školy účastní nějaké formy dalšího vzdělávání jako výrazu zkvalitňování práce vedení škol a nabývání nových znalostí a dovedností. V Kraji Vysočina se vedení školy, obdobně jako v ostatních krajích, nejčastěji účast-ní studia k prohlubování odborné kvalifikace z kategorie kurzů a seminářů DVPP (90,9 %). Druhý, resp. třetí nejvyšší procentuální podíl dosahuje Kraj Vysočina také v případě účasti vedení škol na studiích ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů (12,1 %) a studií ke splnění kvalifikačních předpokladů (10,6 %) (viz příloha). Pouze 4,5 % dotázaných ředitelů v Kraji Vysočina pak uvedlo, že se neúčastnilo žádného z kurzů DVPP (jedná se o hodnotu pouze mírně vyšší, než je celorepublikový průměr).Tabulka níže ukazuje na příkladu základních škol procentuální podíly oblastí DVPP, kterých se ředi-telé škol napříč kraji účastnili. Podrobné údaje pro gymnázia a střední odborné školy lze nalézt v příloze. Vedení základních škol v Kraji Vysočina se nejčastěji účastnilo kurzů zaměřených na legislativní oblast (právní předpisy), vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.). Vysokého podílu dosahuje i účast na kurzech organizačního řízení školy a bezpečnost a ochrana zdraví. Je patrné, že DVPP v uvedených oblastech napomáhá navyšování odbor-ných a organizačních kapacit vedení základních škol v Kraji Vysočina, a navíc reflektuje podíl žáků se spe-ciálními vzdělávacími potřebami. Naopak nízký podíl účasti u vedení základních škol v Kraji Vysočina se projevuje v oblasti výuky v multikulturním či vícejazyčném prostředí. Oproti ostatním krajům se pak vedení základních škol účastní ve větší míře vzdělávání v dovednostech v oblasti cizích jazyků nebo kurzů dovedností v oblasti ICT (druhý nejvyšší podíl). Je však nutné zmínit, že některé z uvedených oblastí jsou zásadní spíše pro řadové pedagogické zaměstnance.Pedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů