| Zpráva – Kraj Vysočina || 54 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP (tabulka č. 5). Výsledky zjišťování pro Kraj Vysočina a také průměrné hodnoty za celou ČR ukazuje tabulka níže. V případě základních škol se výsledky zjišťování procentuálně shodují s celo-republikovým průměrem, většina škol spadá v tomto ohledu do kategorie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“. V případě středních odborných škol spadají všechny inspektované instituce do katego-rie odpovědí „rozhodně ano“ a celorepublikový průměr tak v tomto případě převyšují o více než 30 %. V oblasti gymnaziálního vzdělávání nebyla v roce 2017/2018 v Kraji Vysočina inspektována žádná škola.Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPKraj Vysočina (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVrozhodně ano73,21006768spíše ano25-2322spíše ne1,8-1,51rozhodně ne----Počet pozorování pro Kraj Vysočina: ZV = 56, SOV = 8Zdroj: ČŠI, inspekční činnost 4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl učitelů, kteří ve zjišťování uváděli různé důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě Kraje Vysočina můžeme vidět, že mezi nejčastěji uváděné příčiny patří nedostatečné finanční ohodnocení a lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesi (36 % a 24 % učitelů uvedlo tyto důvody). Situace v tomto kraji se tak procentuálně téměř shoduje s celorepublikovým průměrem, kde jsou dva uvedené faktory taktéž nejčastější příčinou pro ukončení pracovního poměru (celorepublikově 37 % u prvního faktoru a 26 % u druhého faktoru). Žádný z učitelů v Kraji Vysočina pak neuvedl jako důvod pro ukončení pracovního poměru vysoké nároky kladené na učitele a nízkou podporu.Důvody ukončení pracovního poměrunedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %Kraj Vysočina36 %10 %10 %24 %5 %9 %0 %5 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů