| Zpráva – Kraj Vysočina || 49 |výsledkům za všechny hodnocené školy v ČR byla situace v Kraji Vysočina z hlediska tohoto kritéria hodnocena jako „výborná“ v procentuálně nižším podílu základních škol (12,5 % oproti celorepubliko-vým 16,3 %). Podíl základních škol hodnocených z hlediska komunikace jako „nevyhovujících a vyžadu-jících zlepšení“ je téměř totožný s celorepublikovým průměrem. V případě středních odborných škol pak byla situace v Kraji Vysočina oproti celorepublikovému průměru v tomto kritériu hodnocena ve všech inspektovaných školách jako „očekávaná“.Kritérium 3.2 – Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístupKraj Vysočina (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení1,8-1,6-výborná12,5-16,39,9Počet pozorování pro Kraj Vysočina: ZV = 56, SOV = 8Zdroj: ČŠI, inspekční činnost Úvazky učitelů, u nichž byl avizován odchod od školního roku 2019/2020krajúvazky učitelů, u nichž byl avizován odchod od školního roku 2019/2020celkemMŠ1. stupeň ZŠ2. stupeň ZŠSŠVOŠúv.proc.úv.proc.úv.proc.úv.proc.úv.proc.úv.proc.Česká republika8 652,306,40 %2 095,506,80 %2 260,506,60 %2 003,706,50 %2 224,305,80 %68,35,50 %hlavní město Praha1 110,806,50 %275,17,30 %269,67,10 %216,66,70 %326,15,50 %23,45,90 %Středočeský kraj1 189,007,20 %323,87,50 %342,77,40 %2877,40 %230,36,50 %5,25,70 %Jihočeský kraj498,96,00 %127,56,90 %93,44,70 %110,15,80 %164,96,50 %33,90 %Plzeňský kraj437,86,20 %1106,80 %90,65,00 %101,16,10 %134,87,00 %1,31,70 %Karlovarský kraj257,27,40 %58,27,80 %74,67,90 %83,710,20 %39,74,10 %1,14,50 %Ústecký kraj659,66,30 %136,26,10 %148,65,50 %190,17,20 %1786,20 %6,711,40 %Liberecký kraj346,96,20 %71,95,70 %107,17,20 %97,17,10 %69,34,80 %1,66,20 %Královéhradecký kraj478,46,50 %97,46,10 %129,57,00 %109,96,40 %138,86,50 %2,85,10 %Pardubický kraj4156,20 %103,66,70 %118,57,00 %82,25,40 %107,35,50 %3,38,00 %Kraj Vysočina411,86,10 %966,40 %114,77,00 %86,95,40 %1135,90 %1,32,70 %Jihomoravský kraj9086,00 %217,26,30 %240,96,20 %215,36,30 %227,25,50 %7,35,70 %Olomoucký kraj518,66,20 %134,77,10 %1386,70 %115,56,10 %125,15,10 %5,47,70 %Zlínský kraj4746,30 %119,47,30 %136,17,20 %92,95,30 %124,15,50 %1,63,40 %Moravskoslezský kraj946,26,30 %224,56,80 %256,36,80 %215,36,00 %245,75,90 %4,44,20 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTMimořádné šetření MŠMT zjišťovalo průměrný věk učitelů v jednotlivých druzích škol od základní až po vyšší odborné dle krajského členění, ve srovnání s celorepublikovými průměry. Jak ukazuje tabul-ka níže, celkový průměrný věk učitelů ve všech typech škol se v Kraji Vysočina výrazným způsobem neodlišuje od celorepublikového průměru. Kromě 2. stupně základních škol můžeme vidět, že ve všech ostatních stupních vzdělávání dosahují v Kraji Vysočina ženy v učitelské profesi mírně vyššího průměr-ného věku než muži. Z hlediska průměrného věku za celou ČR se průměrný věk žen v učitelské profesi v Kraji Vysočina pohybuje ve všech typech škol mírně pod celorepublikovým průměrem, naopak v pří-padě mužů se průměrný věk v tomto kraji pohybuje ve všech typech škol mírně nad celorepublikovým průměrem. Z hlediska mezikrajského srovnání nenajdeme výraznější rozdíly, Kraj Vysočina se pohybuje na středových hodnotách. Pokud se podíváme na tabulku průměrného věku učitelů v ČR obecně, pak vidíme, že průměrný věk učitelů se pohybuje okolo 50 let (plus minus několik let) a rozdíly mezi jednotlivými kraji nejsou nijak výrazné. Stávající situace spojená s problematickou situací vysokého průměrného věku pedagogického