| Zpráva – Kraj Vysočina || 48 |V souvislosti s úbytkem pedagogických pracovníků a nadprůměrným podílem nekvalifikovaných uči-telů je třeba zmínit také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Níže uvedený graf ukazuje pro-centuální podíl nekvalifikovaných učitelů, kteří uvedli, že si žádným způsobem nedoplňují kvalifikaci. Celorepublikový průměr se v tomto případě rovná hodnotě 14,2 % dotázaných učitelů, přičemž výsledné hodnoty napříč kraji se v této oblasti výrazně neliší (s výjimkou Jihočeského kraje, kde je podíl těchto učitelů 21,2 %). Kraj Vysočina se pohybuje mírně nad celorepublikovým průměrem – 14,5 % dotáza-ných nekvalifikovaných učitelů uvedlo, že si nedoplňuje kvalifikaci�Podíl nekvalifikovaných učitelů v %, kteří si dále nedoplňují kvalifikaci0510152025Podíl učitelů, kteří si nedoplňují kvalifikaci,v %KrajZdroj: MŠMTModel kvalitní školy stanovuje taktéž kritéria pro hodnocení kvality pedagogického sboru. Kvalitě pedagogického sboru se věnuje oblast 3, která je dále rozdělena do pěti dílčích hodnoticích kritérií (3.1 až 3.5) vztahujících se k profesnímu rozvoji a dalším aspektům učitelské profese. V rámci kritéria 3.1 Peda-gogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně byla situace v Kraji Vysočina hodnocena jako „výborná“ v případě základního i středního odborného vzdělávání ve 12,5 % případů v obou stupních. Ve srovnání s celorepublikovým průměrem se jedná o procentuálně vyšší podíl případů v této kategorii hodnocení. Naopak oproti výsledkům za celou ČR byla situace v základních i středních odborných školách hodnocena v menší míře jako „nevyhovující a vyžadující zlepšení“, a to přibližně o deset procentních bodů.Kritérium 3.1 – Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálněKraj Vysočina (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení14,312,524,924,5výborná12,512,57,29,9Počet pozorování pro Kraj Vysočina: ZV = 56, SOV = 8Zdroj: ČŠI, inspekční činnostDalším hodnoceným bylo kritérium vztahující se k vzájemné komunikaci, a to kritérium 3.2 Peda-gogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. Oproti