| Zpráva – Kraj Vysočina || 44 |Česká školní inspekce provádí hodnocení škol na základě stanovených kritérií vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy. Kvalitu řízení školy sledují kritéria oblastí 1 a 2. V rámci oblasti 1 (Koncepce a rámec školy) je důraz kladen na pravidla a mechanismy, které vedení školy využívá pro její řízení, efektivní organizaci a rozvoj a k zajištění bezpečného a vstřícného prostředí pro vzdělávání žáků. Ve školním roce 2017/2018 bylo hodnoceno celkem 707 základních škol, 34 gymnázií a 192 středních odborných škol. Z toho 56 základních škol a 8 středních odborných škol je na Vysočině. Jejich hodnocení podle kritérií v oblasti 1 jak v rámci Vysočiny, tak pro srovnání v celé republice, zobrazuje následující tabulka.Oblast 1 a podíly škol s hodnocením vyžadujícím zlepšení vs. školy výbornéKraj Vysočina (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOV1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňujínevyhovující a vyžadující zlepšení1,812,510,516,7výborná14,312,516,115,11.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodičenevyhovující a vyžadující zlepšení23,22513,126,5výborná1,8-2,85,21.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů a vyžadující zlepšení(vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školynevyhovující 1,8-8,817,2výborná10,7-12,63,11.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich a vyžadující zlepšenírodiče i pedagogynevyhovující 7,1-6,66,8výborná21,42513,37,81.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnerynevyhovující a vyžadující zlepšení--1,41výborná21,42528,745,3Počet pozorování pro Kraj Vysočina: ZV = 56, SOV = 8Zdroj: ČŠI, inspekční činnostKritéria v oblasti 2 (Pedagogické vedení školy) se soustředí na aktivitu vedení školy při řízení pedago-gických procesů. Níže uvedené kritérium 2.5 se zaměřuje na zjišťování, zda „vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj“. V Kraji Vysočina dosáhla úrovně nevyhovující či vyžadující zlepšení 4 % hod-nocených základních škol a žádná ze sledovaných středních odborných škol. Pro porovnání v celé České republice dosáhlo úrovně nevyhovující nebo vyžadující zlepšení 6 % základních škol a 4 % středních odborných škol.Kritérium 2.5 a podíl škol s hodnocením vyžadujícím zlepšeníKraj Vysočina (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení3,6-5,73,6výborná7,1-9,16,8Počet pozorování pro Kraj Vysočina: ZV = 56, SOV = 8Zdroj: ČŠI, inspekční činnost