| Zpráva – Kraj Vysočina || 38 |3.1.2 Podíly nově přijatých do středního vzdělávání v Kraji Vysočina Kraj Vysočina má v celorepublikovém srovnání zcela průměrné zastoupení nově přijatých žáků SŠ ve středním vzdělávání, a to napříč kategoriemi: odborné vzdělávání zakončené výučním listem (H, E), maturitní obory SOV (M) a gymnaziální vzdělávání (K). Obecně by se Kraj Vysočina měl zaměřit na zvýšení kvality učňovského školství a upřednostnit kvalitu před početními kritérii. Nabízí se podpo-ra technického vzdělávání na středních školách v těch konkrétních oborech, které produkují budoucí zaměstnance pro profese s vyšší přidanou hodnotou. Podrobné členění oborové struktury je v příloze této zprávy.Podíl nově přijatých žáků středních škol 2018/2019 podle kategorie vzdělávání krajkategorie vzděláníSV J, CSV s VL H + ESV s MZ a OV L0SOV MK (gymn.)hlavní město Praha1,1518,705,3746,2828,50Středočeský kraj1,7233,504,3837,6222,78Jihočeský kraj0,6131,306,2840,9020,90Plzeňský kraj0,2530,256,4743,1519,88Karlovarský kraj1,1237,034,8238,8518,17Ústecký kraj1,4536,254,6840,2917,33Liberecký kraj0,5934,184,6742,4418,12Královéhradecký kraj1,3629,664,7843,0921,11Pardubický kraj0,5530,887,1942,0319,35Kraj Vysočina1,0529,627,4638,8823,00Jihomoravský kraj0,9627,977,1238,5625,38Olomoucký kraj1,7830,846,8538,2422,28Zlínský kraj0,4725,349,4939,9424,76Moravskoslezský kraj1,1930,696,5740,8020,75Česká republika1,0829,336,1141,0322,43Pozn.: Střední nebo střední odborné vzdělání bez maturity i výučního listu – J. Vzdělávání v praktických školách – C. Střední vzdělání s výučním listem – H, E. Střední odborné vzdělání s MZ a odborným výcvikem – L/0. SŠ s maturitní zkouškou – M (bez gymnázií). Gymnázia – K. Blíže zde: http://www.nuv.cz/t/stredni-vzdelavani 3.1.3 Oborová struktura v kraji podle kategorií oborůNásledující tabulka ukazuje podíly nastupujících žáků do 1. ročníku SŠ dle klíčových oborů v kra-ji, důležitých pro rozvoj ekonomiky, která nebude založena na profesích s nízkou přidanou hodnotou. Tabulka tak sleduje počet přijatých žáků v oborech informačních technologií, telekomunikací a výpočet-ní techniky, zdravotnictví a v oblasti učitelství a sociální práce. Důležitá je poslední část tabulky, kdy jsou kraje srovnány dle poměru těchto žáků na 10 000 obyvatel kraje. Z ní vyplývá, že Kraj Vysočina má leh-ce nadprůměrný podíl nově přijatých žáků SŠ v oborech informačních technologií� Protože se jedná o klíčový obor, jsou výsledky z tabulky zobrazeny i v grafu. V ostatních oborech je zastoupení absolventů podprůměrné. Všechny výše uvedené obory jsou však pro udržení kvalifikované pracovní síly v kraji klí-čové. Zejména v případě IT oborů platí, že je možné činnost vykonávat i mimo velká centra, jako je Praha a Brno, a to díky home office, coworkingovým centrům atd. Kraj by se tak měl zabývat cílenou podporou těchto oborů, které produkují absolventy s uplatněním v profesích s vysokou přidanou hodnotou. Celá oborová struktura podrobně je pak uvedena v příloze.