| Zpráva – Kraj Vysočina || 10 |Podíl žáků v dané gramotnostní úrovni PISA – matematická gramotnost0102030405060708090100Ústecký krajVyso inačKarlovarský krajJiho eský krajčOlomoucký krajSt edo ský krajřčePardubický krajMoravskoslezskýLiberecký krajKrálovéhradeckýZlínský krajJihomoravskýPlze ský krajňPrahaGramotnostní úrovn PISA – matematickáěpod úrovní 1123456Zdroj: ČŠI, mezinárodní šetřeníVelký podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní je obrovskou zátěží pro daný kraj� Žáci nezvlá-dají základní dovednosti v matematice a čtení. Nízká čtenářská gramotnost má pak důsledek takový, že absolventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, málo se orientují v současném dění a nejsou schopni získané informace vyhodnotit a využít v osobním životě. Vysoký podíl absolventů, kteří nezvládli ani druhou gramotnostní úroveň, má dopad na socioekono-mický rozvoj kraje. Kraj Vysočina by se měl zaměřit na snížení podílu žáků v nejnižších gramotnostních úrovních.1.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnícíchPřestože výsledky PISA 2015 nedopadly pro Kraj Vysočina příznivě, to, že se může jednat o výkyv v rámci statistické chyby v rámci jednoho šetření, ukazují výsledky testování žáků v 9. ročnících. V nich pak Kraj Vysočina dosahuje nadprůměrných výsledků v testech z matematiky a českého jazyka� V anglickém jazyce žáci vykazují podprůměrné výsledky oproti žákům z ostatních krajů� Výsledky testování ukazují následující mapy a grafy, kde jsou kraje seřazeny od nejúspěšnějších po ty nejméně úspěšné.