| Zpráva – Kraj Vysočina || 9 |Vztah mezi výsledky mezinárodního šetření PIRLS 2016 (čtenářská gramotnost) a Výběrového zjišťování výsledků žáků 5. a 9. tříd ZŠ (český jazyk)Hlavní m sto PrahaěSt edo ský krajřčeJiho ský kraj Olomoucký krajčePlze ský krajňKarlovarský krajÚstecký krajLiberecký krajKrálovéhradecký krajPardubický krajKraj Vyso inačJihomoravský krajZlínský krajMoravskoslezský krajZdroj: ČŠI, mezinárodní šetření, národní šetření1.2 Výsledky vzdělávání na 2. stupni ZŠ a ve víceletých gymnáziíchVýsledky šetření pro druhý stupeň ZŠ a pro víceletá gymnázia vykazují stejný trend. Rozdíly ve výsled-cích žáků mezi regiony a mezi školami v rámci regionů jsou ale větší (blíže sekundární analýza PISA 2015). 1.2.1 Výsledky testování PISA 2015 a podíl žáků v jednotlivých gramotnostních úrovních Šetření PISA, realizované v rámci OECD, testuje populaci patnáctiletých žáků. V roce 2015 byla testo-vána matematická, čtenářská a přírodovědná gramotnost. Následující graf ukazuje gramotnostní úrovně dle metodiky OECD pro šetření PISA (matematická gramotnost). Pro všechny kraje a všechny gramot-nostní oblasti testování jsou pak k dispozici v příloze. Z grafu níže vyplývá, že Kraj Vysočina má druhý největší podíl žáků, kteří nedosahují druhé gramotnostní úrovně Nicméně tento negativní výsledek .je zčásti vyvážen vyšším podílem žáků s nejlepšími výsledky� Stejného výsledku jako v matematice dosáhli žáci i v případě čtenářské gramotnosti PISA 2015. Výsledek kraje ale neukazuje na dlouhodobý a stálý trend, protože v jiných šetřeních žáci dosahují v rámci České republiky průměrných výsledků.