| Zpráva – Středočeský kraj || 92 |S problematikou kvalifikovanosti souvisí také aprobovanost. Neaprobovaně vedená výuka se ve Stře-dočeském kraji objevila u 25,6 % vyučovacích hodin, což představuje výrazný rozdíl oproti republiko-vému průměru 17,8 %. Napříč Českou republikou je obecně situace nejhorší v rámci druhého stupně základních škol. Ve Středočeském kraji na druhém stupni ZŠ byla více než třetina hodin (34,5 %) vede-na učitelem bez aprobace. Učitelé, kteří učí neaprobovaně, potřebují i jinou nabídku profesního rozvoje než učitel plně aprobovaný. Vzdělávací výsledky žáků jsou do určité míry závislé také na jejich přítomnosti ve výuce, přičemž vysoký počet zameškaných, resp. neomluvených hodin může mít na dosahované výsledky negativní vliv. Tento problém navíc nemusí zasahovat pouze jednotlivé žáky, jeho projevy se mohou dotýkat i širšího třídního kolektivu. V případě navštívených základních škol byly zaznamenané zameškané hodiny u žáků Středočeského kraje v porovnání s republikovým průměrem vyšší, naopak nižší zameškané hodiny byly zaznamenány u žáků gymnázií a středních odborných škol. Doplňující informaci k tématu absencí mohou poskytnout odpovědi ředitelů ze šetření PISA 2015, ve kterých se ukázalo, že problematika absencí a následného ohrožení kvality výuky zasahuje přes 60 % patnáctiletých žáků kraje. I když se ve srovnání s ostatními kraji nejedná o výrazně odlišné hodnoty, je potřeba tyto rizikové faktory minimalizovat. Důležitá je proto také podpora profesí, jako jsou školní psychologové, speciální pedagogové a asistenti pedagoga.Školy a zřizovatelé nemohou sice přímo ovlivňovat socioekonomický status dětí a žáků, mohou však významně přispět k dalším podstatným prvkům kvality škol, jako je např. podpora prostředí vhodného pro učení a podpora žáků při dosahování dobrých výsledků. Z hodnocených základních škol a středních odborných škol ve Středočeském kraji měla většina z nich promyšlený systém podpůrných opatření. Konkrétní podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nejčastěji spočívala ve vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, poskytování poradenské pomoci, úpravě organiza-ce, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a poskytování kompenzačních pomůcek.