| Zpráva – Středočeský kraj || 90 |5 SOUHRN ZJIŠTĚNÍJiž z předchozích zjištění víme, že v České republice existují regionální rozdíly v průměrném socio-ekonomickém statusu žáků (SES), které úzce souvisí s rozdílným výsledným skóre z různých oblastí tes-tování v mezinárodních šetřeních (čtenářská, přírodovědná, matematická gramotnost) i národních zjiš-ťováních. Socioekonomické charakteristiky představují výrazný faktor ovlivňující výsledky žáků a stojí za podstatnými rozdíly mezi školami. Středočeský kraj se z pohledu průměrného socioekonomického statusu žáků, vypočítaného na základě datových souborů z mezinárodních šetření PISA 2015, TIMSS 2015 a PIRLS 2016, řadí do skupiny krajů s relativně vysokým SES.Socioekonomické rozdíly krajů souvisí také s tzv. sociálním kapitálem, který dle mnoha vědeckých studií ovlivňuje nejen ekonomický rozvoj, ale také výsledky žáků v testování. Vysoký sociální kapitál dané společnosti se vyznačuje např. vyšší mírou občanského zapojování do veřejných záležitostí, častěj-ším členstvím ve spolkových organizacích nebo jiných sdruženích či větší mezilidskou důvěrou. Středo-český kraj má ve srovnání s ostatními kraji podprůměrný sociální kapitál.Podíváme-li se na testové výsledky z mezinárodních šetření, kterých se účastnili žáci 4. ročníků základ- ních škol, Středočeský kraj má obecně podprůměrné zastoupení žáků nejlepšími výsledky a součas- s ně i podprůměrný podíl žáků nedosahujících ani nízké úrovně výsledků . Na dosahované výsledky lze nahlížet také z hlediska tzv. druhé gramotnostní úrovně, která je považována za hraniční pro úspěch v dalším vzdělávání. Pod tuto úroveň spadají žáci, kteří nezvládají základní dovednosti v matematice a čtení. To má následně značný vliv na výskyt negativních jevů, jako je např. vyšší podíl exekucí prame-nících z nízké finanční gramotnosti, která je se základními dovednostmi úzce provázána. Nízká úroveň čtenářské gramotnosti může mít za následek neschopnost absolventů vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, sníženou orientaci v současném dění a špatné vyhodnocování a využívání získaných informací v osobním, občanském i pracovním životě.Vysoký podíl absolventů základních škol, kteří nezvládli ani druhou gramotnostní úroveň, má dopad na budoucí socioekonomický rozvoj kraje. V době ekonomické krize mají lidé s nižším vzděláním méně příležitostí k pracovnímu uplatnění, což může mít za následek např. nárůst počtu žadatelů o sociální podporu. Zejména na prvním stupni základní školy potřebují maximální podporu ze strany školy ti žáci, jejichž rodiče je často mohou podpořit jen v omezeném rozsahu, ať už proto, že jde např. o cizince, nebo proto, že rodiče sami dosáhli jen nízké úrovně vzdělání. Ve Středočeském kraji se pod druhou gramot-nostní úrovní nachází vzhledem k ostatním krajům ČR v testování TIMSS 2015 nižší procentuální podíl žáků a u testování PIRLS 2016 průměrný procentuální podíl žáků, i přesto je žádoucí věnovat těmto žákům pozornost a podporovat jejich vzdělávací výsledky.V národním testování, které realizuje Česká školní inspekce, se průměrné výsledky žáků 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií pohybovaly v krajském srovnání na lehce podprůměrné úrovni, a to napříč všemi hlavními testovanými předměty, tj. matematikou, českým jazy-kem a anglickým jazykem.V případě národního šetření byli žáci rozděleni do tří skupin podle dosažených testových výsledků. První skupina zahrnovala žáky s výsledkem v intervalu do 20 % (slabý výsledek), druhá v rozmezí od 20 % do 80 %, do třetí skupiny spadali žáci, kteří v příslušném testování dosáhli nad 80 % (výborný výsledek). V mezikrajském srovnání je zastoupení žáků 9. ročníků dosahujících výborné úrovně ve Stře-dočeském kraji mírně podprůměrné. V případě matematiky dosáhlo výborného výsledku 7,8 % žáků, v českém jazyce 21 % žáků a v anglickém jazyce to bylo 40,4 % žáků.Jako očekávaná úroveň byla pro účely národního testování stanovena 60% hranice úspěšnosti. Ve Stře-dočeském kraji se v daném testování nacházelo 9,9 % škol, ve kterých ani jeden žák v testování z mate-matiky nedosáhl očekávaného skóre, tedy nepřekročil hranici 60 %. Pokud porovnáme procentuální zastoupení těchto škol s ostatními kraji, pak se v případě matematiky jedná o výrazně horší výsledek než v jiných krajích. Těmto školám je proto vhodné věnovat zvýšenou pozornost, může se jednat zejména o školy, které vzdělávají vyšší podíl znevýhodněných žáků, jejichž rodiče nedokážou zajistit dostatečnou podporu v domácím prostředí. V případě testování z českého jazyka se ve Středočeském kraji vyskyto-valo 0,6 % takovýchto škol.