| Zpráva – Středočeský kraj || 61 |4.2.3 Podpora začínajících učitelůV souvislosti se vzdělávacím systémem České republiky se delší dobu hovoří o potřebě sledovat pro-blematiku začínajících učitelů. Dle řady průzkumů velká část studentů pedagogických fakult neplá-nuje v profesním životě pracovat na pozici pedagoga, což se v dlouhodobém horizontu projevuje jako nedostatek pedagogické síly na všech typech škol. Průzkumy uvádí, že v některých regionech je situace s náborem nových pedagogů na kritické hranici a je potřeba přijímat adekvátní opatření, např. navýšení mezd (nejen) pro začínající pedagogy či poskytnutí jiných benefitů a dodatečné péče.Tabulka níže ukazuje formy podpory pro začínající učitele na základních školách (v případě gymnázií a středních škol bylo v daném období posuzováno málo případů, proto nejsou v tabulce uvedeny). V nej-častější míře se ve Středočeském kraji uvádí podpora ve formě přidělení mentora, konzultací s vyučující-mi stejných předmětů, konzultací s vedením školy a vzájemných hospitací učitelů. Oproti celorepubliko-vému průměru pak méně začínajících učitelů v kraji uvedlo podporu ve formě zaškolovacího programu.Podpora učitelůformální zaškolovací program (nový PP je seznámen s fungováním konkrétní školy a povoláním PP)přidělení mentora (uvádějícího učitele)vzájemné hospitace učitelů, náslechykonzultace konzultace s ředitelem s vyučující-/ vedením školymi stejných předmětůkurzy, semináře (DVPP)jiné formy podpory – jakéN%N%N%N%N%N%N%Středočeský kraj1229,33687,83278,03482,93687,82458,500,0celkem v ČR16447,430387,624972,031992,229785,822565,041,2Zdroj: ČŠI, inspekční činnost