| Zpráva – Středočeský kraj || 60 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP. Výsledky zjišťování pro Středočeský kraj a také průměrné hodnoty za celou ČR ukazuje tabulka níže. V případě základních škol, gymnázií i středních odborných škol je situace velmi dobrá, vět-šina škol spadá v tomto ohledu do kategorie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“. To se shoduje taktéž s celorepublikovou situací. Oproti celorepublikovému průměru však spadá mírně vyšší podíl základních a středních odborných škol taktéž do kategorie hodnocení „spíše ne“.Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPStředočeský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVrozhodně ano5483,360676868spíše ano4016,736,7232422spíše ne6-3,31,5-1rozhodně ne------Počet pozorování pro Středočeský kraj: ZV = 100, G = 6, SOV = 30Zdroj: ČŠI, inspekční činnost 4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl začínajících učitelů, kteří ve zjišťování uváděli různé důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě Středočeského kraje můžeme vidět, že mezi nejčastěji uváděné příčiny patří nedostatečné finanční ohodnocení a lepší pracovní uplatnění mimo uči-telskou profesi (38 % a 23 % učitelů uvedlo tyto důvody). Situace v tomto kraji se tak procentuálně téměř shoduje s celorepublikovým průměrem, kde jsou dva uvedené faktory taktéž nejčastější příčinou pro ukončení pracovního poměru (celorepublikově 37 % u prvního faktoru a 26 % u druhého faktoru). Jako další důležité důvody uváděli učitelé ve Středočeském kraji lepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání, nízkou prestiž učitelské profese nebo špatné kolegiální vztahy.Důvody ukončení pracovního poměrunedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %Středočeský kraj38 %8 %11 %23 %7 %6 %2 %6 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů