| Zpráva – Středočeský kraj || 54 |V souvislosti s úbytkem pedagogických pracovníků a nadprůměrným podílem nekvalifikovaných uči-telů je třeba zmínit také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Níže uvedený graf ukazuje pro-centuální podíl nekvalifikovaných učitelů, kteří uvedli, že si žádným způsobem nedoplňují kvalifikaci. Celorepublikový průměr se v tomto případě rovná hodnotě 14,2 % dotázaných učitelů, přičemž výsledné hodnoty napříč kraji se v této oblasti výrazně neliší (s výjimkou Jihočeského kraje, kde je podíl těchto učitelů 21,2 %). Středočeský kraj se pohybuje mírně pod celorepublikovým průměrem – 13,5 % dotá-zaných nekvalifikovaných učitelů uvedlo, že si nedoplňuje kvalifikaci.Podíl nekvalifikovaných učitelů v %, kteří si dále nedoplňují kvalifikaci0510152025Podíl učitelů, kteří si nedoplňují kvalifikaci,v %KrajZdroj: MŠMTModel kvalitní školy stanovuje taktéž kritéria pro hodnocení kvality pedagogického sboru. Kvalitě pedagogického sboru se věnuje oblast 3, která je dále rozdělena do pěti dílčích hodnoticích kritérií (3.1 až 3.5) vztahujících se k profesnímu rozvoji a dalším aspektům učitelské profese. V rámci kritéria 3.1 Peda-gogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně byla situace ve Středočeském kraji hodnocena jako „výborná“ v procentuálně obdobném podílu inspek-tovaných škol, jako je celorepublikový průměr, a to v případě základního, gymnaziálního i středního odborného vzdělávání. Oproti celorepublikovému průměru však byla situace hodnocena jako „nevyho-vující a vyžadující zlepšení“ ve výrazně vyšším podílu základních škol (41,4 % oproti 24,9 %) a současně ve vyšším podílu středních odborných škol (33,3 % oproti 24,5 %).Kritérium 3.1 – Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálněStředočeský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení41,4-33,324,95,924,5výborná6,116,76,17,217,69,9Počet pozorování pro Středočeský kraj: ZV = 99, GV = 6, SOV = 33 Zdroj: ČŠI, inspekční činnostDalším hodnoceným bylo kritérium vztahující se k vzájemné komunikaci, a to kritérium 3.2 Peda-gogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. Situace