| Zpráva – Středočeský kraj || 50 |Česká školní inspekce provádí hodnocení škol na základě stanovených kritérií vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy. Kvalitu řízení školy sledují kritéria oblastí 1 a 2. V rámci oblasti 1 (Koncepce a rámec školy) je důraz kladen na pravidla a mechanismy, které vedení školy využívá pro její řízení, efektivní organizaci a rozvoj a k zajištění bezpečného a vstřícného prostředí pro vzdělávání žáků. Ve školním roce 2017/2018 bylo hodnoceno celkem 707 základních škol, 34 gymnázií a 192 středních odborných škol. Z toho 99 základních škol, 6 gymnázií a 33 středních odborných škol bylo ve Středočeském kraji. Jejich hodnocení podle kritérií v oblasti 1 jak v rámci Středočeského kraje, tak pro srovnání v celé republice, zobrazuje následující tabulka.Oblast 1 a podíly škol s hodnocením vyžadujícím zlepšení vs. školy výbornéStředočeský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOV1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňujínevyhovující a vyžadující zlepšení5,10,018,210,55,916,7výborná12,116,76,116,114,715,11.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodičenevyhovující a vyžadující zlepšení17,233,351,513,217,626,6výborná1,00,00,02,82,95,21.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školynevyhovující a vyžadující zlepšení9,133,333,38,820,617,2výborná9,10,03,012,620,63,11.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogynevyhovující a vyžadující zlepšení5,10,015,26,65,96,8výborná15,20,06,113,35,97,81.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnerynevyhovující a vyžadující zlepšení1,00,00,01,42,91,0výborná27,333,333,328,752,945,3Počet pozorování pro Středočeský kraj: ZV = 99, GV = 6, SOV = 33Zdroj: ČŠI, inspekční činnostKritéria v oblasti 2 (Pedagogické vedení školy) se soustředí na aktivitu vedení školy při řízení peda-gogických procesů. Níže uvedené kritérium 2.5 se zaměřuje na zjišťování, zda vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj. Ve Středočeském kraji dosáhlo úrovně „nevyhovující“ či „vyžadující zlepšení“ 10,1 % základních škol. Žádné z hodnocených gymnázií ani středních odborných škol v kraji této úrovně nedosáhlo. Pro porovnání v celé republice dosáhlo této úrovně 5,7 % základních škol, 2,9 % gymnázií a 3,6 % středních odborných škol.Kritérium 2.5 – Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvojStředočeský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení10,10,00,05,72,93,6výborná8,116,76,19,111,86,8Počet pozorování pro Středočeský kraj: ZV = 99, GV = 6, SOV = 33Zdroj: ČŠI, inspekční činnost