| Zpráva – Středočeský kraj || 47 |4 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKYPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelůVýsledky žáků ve Středočeském kraji zhruba z poloviny ovlivňuje socioekonomický status žáka. Ten je sice celkově nadprůměrný, ale výsledky testování (národní i mezinárodní) jsou vůči němu podprů-měrné. Podprůměrný je v kraji i sociální kapitál. V rámci Středočeského kraje jsou velké rozdíly v socio-ekonomickém rozvoji, kdy nejchudší regiony jsou ty na tzv. vnitřní periferii při hranici se sousedními kraji. Jedná se o strukturální faktory, které nelze přímo krajskou politikou ovlivnit. Při tvorbě vzdělávací politiky na úrovni kraje je nutné tyto nepříznivé strukturální podmínky přímo zohlednit. Je nutné pod-pořit osobní a profesní rozvoj učitelů a ředitelů, kteří budou dobře připraveni na negativní faktory, jež se mohou v některých školách vyskytovat. Dále je důležité se věnovat i práci s rodiči a podporovat před-školní vzdělávání.