| Zpráva – Středočeský kraj || 25 |Průměrný výsledek (matematická gramotnost) a průměrný index ESCS v krajích – PISA 2015y = 81,858x + 509,23R² = 0,7088450460470480490500510520530-0,6-0,5-0,4-0,3-0,2-0,100,10,2Průměrný výsledekPr m rný index ESCSů ěHlavní m sto PrahaěStředočeský krajJiho ský krajčePlze ský krajňKarlovarský krajÚstecký krajLiberecký krajKrálovéhradecký krajPardubický krajKraj VysočinaJihomoravský krajOlomoucký krajZlínský krajMoravskoslezský krajZdroj: ČŠI, mezinárodní šetření2.1.5 Velikost rozdílů ve výsledcích žáků mezi školami v krajíchV edukačních vědách se pro určení toho, kolik procent rozdílů ve výsledcích žáků lze přičíst indivi-duálním charakteristikám samotného žáka a kolik procent kontextuálním faktorům (např. vliv školy), používá tzv. vnitroskupinový koeficient korelace (ICC; intraclass correlation coefficient). Říká nám, kolik procent rozdílů v individuálních výsledcích žáků je dáno rozdíly mezi druhou (kontextuální) úrovní, kterou je zpravidla třída nebo škola. Pro účely analýzy zobrazujeme výsledné hodnoty ICC po krajích na úrovni škol. Hodnota tak udává, kolik procent rozdílů ve výsledku žáků je přičitatelných právě roz-dílům mezi školami� Vysoké hodnoty značí, že se školy v kraji liší co do kompozice žáků (velký vliv SES, motivace, třídního klimatu atd�) či do kvalifikace a kompetence učitelů nebo do vlivu různých výukových metod či používání ICT (viz sekundární analýzy ČŠI k mezinárodním šetřením)� Vyso-ké hodnoty značí, že školy jsou velmi heterogenní jak ve výsledcích žáků, tak z hlediska faktorů, které výsledky žáků ovlivňují. Ideálně by měly být hodnoty ICC nízké� Nízké ICC poukazuje na to, že mezi školami v daném kraji nejsou výrazné rozdíly� Například hodnota ICC pro Finsko je jedna z nejnižších na světě, což značí nízkou míru nerovnosti v dosahovaných testových výsledcích mezi školami.Protože data z mezinárodních šetření nemají dostatečně velký vzorek za jednotlivé české kraje, výsled-né hodnoty ICC jsou spočítány ze šetření žáků 5. a 9. tříd. Z nich vyplývá, že Středočeský kraj má lehce nadprůměrné rozdíly ve výsledcích žáků mezi školami� Výsledky se nejvíce liší napříč školami v čes-kém jazyce a v anglickém jazyce� V případě matematiky jsou rozdíly mezi školami nižší (5� ročník)� U šetření 9� ročníků už jsou rozdíly ve srovnání s jinými kraji menší�