| Zpráva – Plzeňský kraj || 57 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP. Výsledky zjišťování pro Plzeňský kraj a také průměrné hodnoty za celou ČR ukazuje tabulka níže. V případě základních i středních odborných škol je situace v tomto ohledu velmi dobrá, všechny inspektované školy v kraji spadají do kategorie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“. To se shoduje taktéž s celorepublikovým průměrem, kde pouhé 1,5 % základních a 1 % středních odborných škol nebylo hodnoceno pozitivně. Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPPlzeňský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVrozhodně ano74,281,86768spíše ano25,818,22322spíše ne--1,51rozhodně ne----Počet pozorování pro Plzeňský kraj: ZV = 31, SOV = 11Zdroj: ČŠI, inspekční činnost 4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl učitelů, kteří ve zjišťování uváděli různé důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě Plzeňského kraje můžeme vidět, že mezi nejčastěji uváděné příčiny patří nedostatečné finanční ohodnocení a lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesi (38 % a 28 % učitelů uvedlo tyto důvody). Situace v tomto kraji se tak procentuálně téměř shoduje s celorepublikovým průměrem, kde jsou dva uvedené faktory taktéž nejčastější příčinou pro ukončení pracovního poměru (celorepublikově 37 % u prvního faktoru a 26 % u druhého faktoru). Jako další důle-žité důvody uváděli učitelé v Plzeňském kraji lepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání, nízkou prestiž učitelské profese a vysokou míru administrativní zátěže.Důvody ukončení pracovního poměrunedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %Plzeňský kraj38 %8 %14 %28 %2 %7 %2 %3 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů