| Zpráva – Plzeňský kraj || 51 |V souvislosti s úbytkem pedagogických pracovníků a nadprůměrným podílem nekvalifikovaných uči-telů je třeba zmínit také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Níže uvedený graf ukazuje pro-centuální podíl nekvalifikovaných učitelů, kteří uvedli, že si žádným způsobem nedoplňují kvalifikaci. Celorepublikový průměr se v tomto případě rovná hodnotě 14,2 % dotázaných učitelů, přičemž výsledné hodnoty napříč kraji se v této oblasti výrazně neliší (s výjimkou Jihočeského kraje, kde je podíl těchto učitelů 21,2 %). Plzeňský kraj se pohybuje ale hned za Jihočeským krajem – 16,2 % dotázaných nekva-lifikovaných učitelů uvedlo, že si nedoplňuje kvalifikaci�Podíl nekvalifikovaných učitelů v %, kteří si dále nedoplňují kvalifikaci0510152025Podíl učitelů, kteří si nedoplňují kvalifikaci,v %KrajZdroj: MŠMTModel kvalitní školy stanovuje taktéž kritéria pro hodnocení kvality pedagogického sboru. Kvalitě pedagogického sboru se věnuje oblast 3, která je dále rozdělena do pěti dílčích hodnoticích kritérií (3.1 až 3.5) vztahujících se k profesnímu rozvoji a dalším aspektům učitelské profese. V rámci kritéria 3.1 Peda-gogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně byla v případě základních škol situace hodnocena jako „výborná“ téměř u stejného podílu škol, jako je celorepublikový průměr, ale u většího podílu škol byla hodnocena jako „nevyhovující a vyžadující zlep-šení“ (29 % oproti celorepublikovým 24,9 %). U středních odborných škol nebyla v tomto ohledu žádná hodnocena jako „výborná“ a více než třetina inspektovaných institucí byla hodnocena jako „nevyhovu-jící a vyžadující zlepšení“, což je o 12 % více než průměr za celou ČR.Kritérium 3.1 – Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálněPlzeňský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení2936,424,924,5výborná6,5-7,29,9Počet pozorování pro Plzeňský kraj: ZV = 31, SOV = 11Zdroj: ČŠI, inspekční činnostDalším hodnoceným bylo kritérium vztahující se k vzájemné komunikaci, a to kritérium 3.2 Peda-gogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. Oproti