| Zpráva – Plzeňský kraj || 47 |Česká školní inspekce provádí hodnocení škol na základě stanovených kritérií vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy. Kvalitu řízení školy sledují kritéria oblastí 1 a 2. V rámci oblasti 1 (Koncepce a rámec školy) je důraz kladen na pravidla a mechanismy, které vedení školy využívá pro její řízení, efektivní organizaci a rozvoj a k zajištění bezpečného a vstřícného prostředí pro vzdělávání žáků. Ve školním roce 2017/2018 bylo hodnoceno celkem 707 základních škol, 34 gymnázií a 192 středních odborných škol. Z toho 31 základních škol a 11 středních odborných škol bylo v Plzeňském kraji. Jejich hodnocení podle kritérií v oblasti 1 jak v rámci Plzeňského kraje, tak pro srovnání v celé republice, zobrazuje následující tabulka.Oblast 1 a podíly škol s hodnocením vyžadujícím zlepšení vs. školy výbornéPlzeňský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOV1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňujínevyhovující a vyžadující zlepšení3,29,110,516,7výborná6,536,416,115,11.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodičenevyhovující a vyžadující zlepšení6,527,313,226,6výborná3,29,12,85,21.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů a vyžadující zlepšení(vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školynevyhovující 3,218,28,817,2výborná9,79,112,63,11.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich a vyžadující zlepšenírodiče i pedagogynevyhovující 6,50,06,66,8výborná16,10,013,37,81.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnerynevyhovující a vyžadující zlepšení0,00,01,41,0výborná12,936,428,745,3Počet pozorování pro Plzeňský kraj: ZV = 31, SOV = 11Zdroj: ČŠI, inspekční činnostKritéria v oblasti 2 (Pedagogické vedení školy) se soustředí na aktivitu vedení školy při řízení peda-gogických procesů. Níže uvedené kritérium 2.5 se zaměřuje na zjišťování, zda vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj. V Plzeňském kraji dosáhlo úrovně nevyhovující či vyžadující zlepšení 3,2 % hodnocených základních škol a 9,1 % středních odborných škol. Pro porovnání v celé České republice dosáhlo této úrovně 5,7 % základních škol a 3,6 % středních odborných škol.Kritérium 2.5 – Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvojPlzeňský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení3,29,15,73,6výborná6,59,19,16,8Počet pozorování pro Plzeňský kraj: ZV = 31, SOV = 11Zdroj: ČŠI, inspekční činnost