| Zpráva – Plzeňský kraj || 11 |Podíl žáků v dané gramotnostní úrovni PISA – matematická gramotnost0102030405060708090100Ústecký krajVyso inačKarlovarský krajJiho eský krajčOlomoucký krajSt edo ský krajřčePardubický krajMoravskoslezskýLiberecký krajKrálovéhradeckýZlínský krajJihomoravskýPlze ský krajňPrahaGramotnostní úrovn PISA – matematickáěpod úrovní 1123456Zdroj: ČŠI, mezinárodní šetřeníVelký podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní je obrovskou zátěží pro daný kraj� Žáci nezvlá-dají základní dovednosti v matematice a čtení. Nízká čtenářská gramotnost má pak důsledek takový, že absolventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, málo se orientují v současném dění a nejsou schopni získané informace vyhodnotit a využít v osobním životě. Vysoký podíl absolventů, kteří nezvládli ani druhou gramotnostní úroveň, má dopad na socioekonomic-ký rozvoj kraje. I Plzeňský kraj by se měl nadále zaměřit na snížení podílu žáků v nejnižších gramotnost-ních úrovních. 1.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnícíchVýsledky PISA 2015 jsou zatíženy statistickou chybou z důvodu relativně malého vzorku testovaných žáků. Přesnější průměrné výsledky ukazuje testování žáků v 9. ročnících. V nich Plzeňský kraj dosahuje podprůměrných výsledků v testech z matematiky a anglického jazyka� V českém jazyce žáci vykazují spíše nadprůměrné výsledky oproti žákům z ostatních krajů� Výsledky testování ukazují následující mapy a grafy, kde jsou kraje seřazeny od nejúspěšnějších po ty nejméně úspěšné.