| Zpráva – Plzeňský kraj || 10 |Výběrové zjišťování výsledků žáků 5. ročníku – český jazykZdroj: ČŠI, národní šetření1.2 Výsledky vzdělávání na 2. stupni ZŠ a ve víceletých gymnáziíchVýsledky šetření pro druhý stupeň ZŠ a pro víceletá gymnázia vykazují podobný trend. Rozdíly ve výsledcích žáků mezi regiony a mezi školami v rámci regionů jsou ovšem větší (blíže sekundární analýza PISA 2015). Plzeňský kraj sice v nedávném testu matematiky PISA 2015 vykázal velmi dobré výsled-ky, výsledek kraje ale neukazuje na dlouhodobý a stálý trend, protože v jiných šetřeních žáci tohoto kraje dosahují v rámci České republiky průměrných výsledků (národní výběrové šetření), v případě nedávných TIMSS a PIRLS (žáci 4� tříd) pak dosáhl Plzeňský kraj špatných výsledků (viz výše)� Je potřeba dalších analýz proto, abychom mohli říci, že žáci Plzeňského kraje se skutečně zhoršili, nebo že v průběhu vzdělávání na druhém stupni došlo k jejich zlepšení, popřípadě je vše dáno jen výběro-vou chybou v šetřeních� Proto bude důležité sledovat výsledky dosud nezveřejněné studie PISA 2018 a TIMSS 2019�1.2.1 Výsledky testování PISA 2015 a podíl žáků v jednotlivých gramotnostních úrovních Šetření PISA, realizované v rámci OECD, testuje populaci patnáctiletých žáků. V roce 2015 byla testo-vána matematická, čtenářská a přírodovědná gramotnost. Následující graf ukazuje gramotnostní úrovně dle metodiky OECD pro šetření PISA (matematická gramotnost). Pro všechny kraje a všechny gramot-nostní oblasti testování jsou pak k dispozici v příloze. Z grafu níže vyplývá, že Plzeňský kraj má pod-průměrný podíl žáků, kteří nedosahují druhé gramotnostní úrovně V pořadí je hned za hlavním .městem Praha� Podobného výsledku jako v matematice dosáhli žáci i v případě čtenářské a přírodověd-né gramotnosti PISA 2015.