| Zpráva – Pardubický kraj || 92 |vliv. Tento problém navíc nemusí zasahovat pouze jednotlivé žáky, jeho projevy se mohou dotýkat i šir-šího třídního kolektivu. V případě navštívených základních a středních odborných škol byly zazname-nané zameškané neomluvené hodiny au žáků Pardubického kraje v porovnání s republikovým průmě-rem nižší. Avšak na základě odpovědí ředitelů ze šetření PISA můžeme vidět, že problematika absencí a následného ohrožení kvality výuky zasahuje přes polovinu 15letých žáků kraje, a i když ve srovnání s ostatními kraji nejde o výrazně odlišné hodnoty, je důležité tyto rizikové faktory minimalizovat. Důle- žitá je proto také podpora profesí, jako jsou školní psychologové, speciální pedagogové a asistenti peda-goga.Školy a zřizovatelé nemohou sice přímo ovlivňovat socioekonomický status dětí a žáků, mohou však významně přispět k dalším podstatným prvkům kvality škol, jako je např. podpora prostředí vhod-ného pro učení podpora žáků při dosahování dobrých výsledkůa. Z hodnocených základních škol v Pardubickém kraji měla většina těchto škol promyšlený systém podpůrných opatření. Pro žáky se SVP využívala podpůrná opatření velká většina škol. Nejčastěji šlo o poradenskou pomoc, úpravu organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a individuální vzdělávací plán.