| Zpráva – Pardubický kraj || 84 |4.5.6 Využití podpůrných opatření V dotazníkovém šetření ředitelé vybraných škol uváděli, jaká podpůrná opatření využívají pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Podíly škol uplatňující tato opatření v Pardubickém kraji a pro srovnání v celé republice zobrazuje následující tabulka. Z přehledu byly vyřazeny speciální školy a školy, jejichž ředitelé uvedli, že je žáci se speciálními vzdělávacími potřebami nenavštěvují.Využívaná podpůrná opatření pro děti se SVP (podíl ředitelů)opatřeníPardubický krajcelá ČRZVSOVZVSOVporadenská pomoc93,3100,09295,1úprava organizace88,963,682,952,5úprava podmínek přijímání8,9100,05,982,1kompenzační pomůcky73,336,48644,4úprava očekávaných výstupů51,118,254,215,4individuální vzdělávací plán82,2100,093,471,6asistent pedagoga80,018,282,129další pedagogický pracovník, tlumočník, přepisovatel2,20,04,31,2upravené prostory4,40,04,49,9Pozn.: Celé znění možností: poradenská pomoc školy a školského poradenského zařízení; úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciální pedagogické péče; úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání; použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů; úprava očekávaných výstupů vzdělávání v mezích sta-novených rámcovými vzdělávacími programy; vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu; využití asistenta pedagoga; využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících žákovi podporu; poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených.Počet pozorování pro Pardubický kraj: ZV = 45, SOV = 11Zdroj: ČŠI, inspekční činnost